SKAPA-rahoitusta Sibelius-Akatemialle ruotsinkielisten musiikinopettajien koulutukseen
Hankkeen tarkoituksena on järjestää musiikin opettamiseen pätevöittävää koulutusta suomenruotsalaisissa kouluissa työskenteleville luokanopettajille ja aineenopettajille – muille kuin musiikinopettajille.
Saavutettavuus ja tasa-arvo ovat merkittäviä haasteita ruotsinkielisessä taideopetuksessa Suomessa. Svenska kulturfonden haluaa vahvistaa lasten ja nuorten hyvinvointia SKAPA-apurahalla, joka on strateginen panostus lasten ja nuorten taidekasvatukseen.
Svenska kulturfonden on myöntänyt 330 000 euroa Taideyliopiston Sibelius-Akatemialle ruotsinkielisten musiikinopettajien koulutushankkeeseen ajanjaksolle 1.1.2024 – 30.6.2027.
Koululla kiistaton rooli kulttuuriperinnön välittäjänä
Suomenruotsalaisissa kouluissa on merkittävä pula pätevistä ja osaavista musiikinopettajista, mikä heikentää oppilaiden tasavertaista oikeutta saada opetussuunnitelman mukaista musiikinopetusta.
”Mitä tulee musiikkiin luokanopettajankoulutuksessa, on kansainvälisesti tunnustettu ongelma, että taideaineet karsiutuvat pois, niin kouluissa kuin opettajankoulutuksessakin. Taideaineita ei huomioida opettajakoulutuksen valintaprosesseissa, ja monilla opiskelijoilla on heikot perustaidot, kun he siirtyvät työelämään”, kuvaa Sibelius-Akatemian dekaani Emilie Gardberg.
Koulun rooli kulttuuriperinnön välittäjänä on kuitenkin kiistaton.
”Pula musiikinopettajista vaikuttaa alueiden kulttuurielämään ja heikentää suomenruotsalaista musiikkiperinnettä”, Gardberg lisää.
Suomenruotsalaisessa kulttuurissa laululla on keskeinen rooli, ja siksi on tärkeää, että lapset ja nuoret kehittävät jo varhaisessa vaiheessa henkilökohtaisen suhteen myös suomenruotsalaiseen lauluperinteeseen ja -kulttuuriin.
”Kun tätä kokemusta ei saa enää varhaiskasvatuksessa ja koulussa, kasvatamme sukupolvia, jotka eivät ole saaneet kosketusta oman kulttuurinsa musiikilliseen perintöön”, Sibelius-Akatemian musiikkikasvatuksen ainedidaktiikan lehtori Marina Lindholm toteaa.
”Panostamalla pätevöittävään koulutukseen, jota suuntaamme musiikista kiinnostuneille opettajille, saamme musiikinopettajia, jotka yhteistyössä muun koulutuskentän kanssa voivat kääntää tämän kielteisen kehityksen”, Lindholm sanoo.
Hankkeen tavoitteena on pätevöittää 10–12 uutta musiikin aineenopettajaa, joiden odotetaan parantavan musiikinopetusta ja inspiroivan kollegoitaan omissa kouluissaan.
”Pitkällä aikavälillä pyrimme luomaan kestävää muutosta rakenteellisella tasolla lisäämällä pätevien musiikinopettajien määrää ja siten parantamalla musiikinopetuksen laatua”, tiivistää Lindholm.
Edellä kuvatun projektin lisäksi Taideyliopiston Sibelius-Akatemia on kumppanina musiikkihankkeessa, jossa Åbo Akademi, Helsingin yliopisto ja Sibelius-Akatemia kehittävät yhteistyössä koulutuspolkuja ja rakenteita suomenruotsalaisten luokanopettajaksi opiskelevien musiikinopintojen mahdollistamiseksi osana tutkintoa.