Säveltäjä Paola Livorsi tarkasteli tohtorintutkinnossaan ihmisen äänen ja soittimen äänen välistä intiimiä yhteyttä

Tutkimus avaa uusia näkökulmia vokaalimusiikkiin, äidinkieleen, musiikkipsykologiaan ja kehon rooliin äänen havainnoinnissa ja tuottamisessa.

Tohtorintutkinnon aihepiiri liittyy ihmisen äänen yksilölliseen ilmaisuvoimaan, jota Livorsi vertaa yhtä omaleimaiseen jousisoittimen muusikon käsissä syntyvään ”ääneen”. Livorsi tutki näiden äänien yhtäläisyyksiä viiden taideprojektin kautta. Hän toteutti tutkimuksensa taideprojektien sarjana kahdeksan vuoden aikana.

”Olen kiinnostunut ihmisen ja instrumentaalisten äänien ainutlaatuisuudesta sekä jokaisen henkilön ja jokaisen soittimen ihmeellisestä moninaisuudesta”, hän kertoo.

Tutkimuksen taiteelliseen osioon kuului viisi esitystä, joissa yhdistyivät erilaiset lähestymistavat, esittämisen tilat ja taiteenalat. Esitykset sisälsivät laulu- ja instrumentaalimusiikkia, elektronista musiikkia, kokeellista elokuvaa, mediataidetta, tanssia, esitystaidetta ja oopperaa.

Livorsin tutkinnon viides taiteellinen osio, ooppera- ja tanssiteos Medusa, kiteyttää tutkimuksen keskeiset havainnot. Se yhdistää musiikkia, kuvataidetta ja nykytanssia, ja tutkii niiden kautta narsismia, muuttuvia identiteettejä ja antiikin myyttejä. Livorsi tarkasteli omaa ääntään uusilla, ennakoimattomillakin tavoilla ja loi teokseen lähdemateriaalia, joka ylittää perinteisen laulamisen rajat.

”Tutkin omaa ääntäni löytääkseni materiaalia, joka antaa äänelle raakaa, epätavanomaista särmää.”

Musiikin, kielen ja identiteetin moninainen yhteys

Tutkimuksen aikana paljastui moninaisia yhteyksiä musiikin ja kielen välillä. Livorsi tarkasteli olemassa olevien monitieteellisten tutkimusten avulla, miten nämä yhteydet syntyivät ja kehittyivät yhdessä ihmiskunnan historiassa. Monipuolinen tutkimus avaa uusia näkökulmia vokaalimusiikkiin, äidinkieleen, musiikkipsykologiaan ja kehon rooliin äänen havainnoinnissa ja tuottamisessa.

Livorsi toivoo herättävänsä uteliaisuutta ihmisen ääntelyn ja soittimien välisestä alkukantaisesta yhteydestä. Hän pyrkii saamaan kuulijat pohtimaan henkilökohtaista yhteyttään ääneen sekä musiikin ja puheen alkuperään. Tutkimus vahvistaa entisestään ihmisen äänen, kielen, identiteetin ja soittimien välisiä syvällisiä suhteita. Se lisää ymmärrystä tarpeestamme puhua, laulaa ja tehdä musiikkia.

Muusikko ja säveltäjä Paola Livorsi aloitti opintonsa Alessandriassa, Italiassa. Hän on asunut Helsingissä vuodesta 2001. Livorsi on tehnyt yhteistyötä kansainvälisten yhtyeiden ja festivaalien kanssa ja saanut muun muassa Pro Musica -palkinnon vuonna 2020.

Livorsin tohtorintutkinto tarkastetaan Helsingin Musiikkitalossa lauantaina 28. lokakuuta. Tilaisuus alkaa ääni-installaatiolla nimeltään Haptic Voices, jonka avulla kuulijat voivat kokea tallennettuja ääniä ja instrumentteja kosketuksen kautta.

Lisätietoja

Paola Livorsi
paola.livorsi@uniarts.fi

Muusikko ja säveltäjä Paola Livorsi aloitti opintonsa Alessandriassa, Italiassa. Hän on asunut Helsingissä vuodesta 2001. Livorsi on tehnyt yhteistyötä kansainvälisten yhtyeiden ja festivaalien kanssa ja saanut muun muassa Pro Musica -palkinnon vuonna 2020.

Livorsin tohtorintutkinto tarkastetaan Helsingin Musiikkitalossa lauantaina 28. lokakuuta klo 12. Tilaisuus on englanninkielinen ja se alkaa ääni-installaatiolla nimeltään Haptic Voices, jonka avulla kuulijat voivat kokea tallennettuja ääniä ja instrumentteja kosketuksen kautta. 

  • Tohtorintutkinnon otsikko: Human voice and instrumental voice: an investigation of voicelikeness
  • Taiteelliset opinnäytteet arvioinut lautakunta: Prof. Dr. Otso Aavanranta (2016-2017, 2022), Dr. Päivi Järviö (2022), Prof. Dr. Mieko Kanno (2016–2020), Prof. emeritus Juhani Liimatainen (2016–2020), Dr. Outi Pulkkinen (2022), Dr. Taina Riikonen (2016–2017), Dr. Kalev Tiits (2016-2022)
  • Tutkielman tarkastajat: Dr. Mareike Dobewall (University of the Arts Stockholm), Prof. Dr. Winnie Huang (Hochschule für Musik und Tanz Köln)
  • Kustos: Prof. Dr. Jan Schacher