Lucy Abrams-Husso: Nykymusiikkiohjelmisto voi kehittää ongelmanratkaisutaitoja ja ymmärrystä musiikin roolista yhteiskunnassa

Abrams-Husson tohtorintutkinto tarjoaa kattauksen uutta klarinettimusiikkia.

Klarinetisti ja tutkija Lucy Abrams-Husso on tohtorintutkinnossaan tarkastellut suomalaisten ja amerikkalaisten säveltäjien klarinetille säveltämää nykymusiikkiohjelmistoa vuodesta 1980 sekä esityskäytäntöjä ja musiikkia muokkaavia kulttuurisia konteksteja. Ttutkinto on innovatiivinen yhdistelmä taiteen tekemistä ja etnografista tutkimusta.

Taiteellinen ja etnografinen tutkimus 

Tutkimus pohjautuu Abrams-Husson ammatilliseen kokemukseen klarinetistina sekä hänen etnografisiin havaintoihinsa suomalaisesta ja amerikkalaisesta klassisen musiikin kulttuurista. Muutettuaan Suomeen 2013 Abrams-Husso havaitsi, miten keskeinen rooli nykymusiikilla on suomalaisessa klassisen musiikin perinteessä ja miten paljon se eroaa yhdysvaltalaisesta. Tämä havainto käynnisti tutkimuksen näiden kahden kulttuurin esityskäytäntöjen eroista. 

Abrams-Husson tohtorintutkinto sisältää neljä taiteellista osiota: kolme konserttia ja äänitteen. Ne toimivat tapaustutkimuksina, jotka esittelevät monipuolisen kattauksen nykymusiikkia sooloklarinettiteoksista elektroniikkaa hyödyntävään musiikkiin. Mukana on useita sekä suomalaisilta että amerikkalaisilta säveltäjiltä tilattujen teosten maailmanensi-esityksiä. Erityisesti CD Duel tuo esiin klarinetin kokeellista potentiaalia yhdistäen akustisia ja elektronisia elementtejä uusilla ja jännittävillä tavoilla. 

Tutkielma, jonka otsikko on The Musical Anthropologist: A Study of Performance Practices in Finnish and American Contemporary Repertoire for Clarinet, yhdistää Abrams-Husson asiantuntemuksensa muusikkona hänen akateemiseen taustaansa antropologiassa. Sen tavoitteena on syventää ymmärrystä taiteellisesta päätöksenteosta nykyajan musiikin esittämisessä sekä tutkia, miten kulttuuriset arvot vaikuttavat näihin päätöksiin. 

Esittäminen kulttuurisena käytäntönä 

Abrams-Husso syventyy tutkimuksessaan myös nykymusiikin esittämisen sosiokulttuurisiin näkökohtiin. Keskeisiä teemoja ovat muun muassa yhteinen omistajuus ja esiintyjän toimijuus nykyajan musiikissa. Hän havaitsi eroja siinä, miten suomalaiset ja amerikkalaiset esiintyjät ovat vuorovaikutuksessa säveltäjien ja nuottimateriaalin kanssa. Suomessa esiintyjän ja säveltäjän välillä on usein tiivistä yhteistyötä, mikä korostaa jaettua luovaa omistajuutta. Yhdysvalloissa esiintyjät saattavat lähestyä nykymusiikkiteoksia rajatumman roolin kautta. 

”Nykymusiikin esittäminen vaatii klarinetisteilta paitsi uusien fyysisten ja kuuntelutekniikoiden omaksumista, myös uusien käsitteellisten viitekehysten omaksumista,” Abrams-Husso toteaa. ”Kyse on niiden kulttuuristen ja esteettisten kontekstien ymmärtämisestä, joissa musiikki syntyy. Yhdistämällä taiteellisen tutkimuksen ja etnografian olen pyrkinyt selvittämään syitä suomalaisen ja amerikkalaisen nykyajan musiikin esityskäytäntöjen eroihin.” 

Nykymusiikki vahvemmin mukaan klarinetinsoiton opetukseen! 

Yksi Abrams-Husson tutkimuksen keskeisistä tavoitteista on tuoda nykymusiikki vahvemmin mukaan klarinetinsoiton pedagogiikkaan, erityisesti Yhdysvalloissa.  Hän toivoo tutkimuksensa inspiroivan tulevia klarinetistisukupolvia omaksumaan nykymusiikkin osaksi taiteellista kehitystään.

“Nykymusiikkiohjelmisto voi kehittää klarinetistien luovia ongelmanratkaisutaitoja ja tarjota laajemman ymmärryksen musiikin kehittyvästä roolista yhteiskunnassa.”


Lucy Abrams-Husson taiteiljakoulutuksessa valmistuva tohtorintutkinto tarkastetaan Sibelius-Akatemiassa 18. lokakuuta 2024.