Kolme performanssitärppiä alkusyksyyn
Syys–lokakuussa nähdään Live Art and Performance Studies -ohjelmassa opiskelevien taiteilijoiden esityksiä, jotka käsittelevät mm. rottien ja ihmisten yhteiseloa, Thaimaan lähihistorian traagisia tapahtumia sekä hedelmöityshoitojen problematiikkaa.
Lajien välisestä yhteistyöstä
Maisteriopiskelija Maija Linturin Rat City -performanssiesitystä pääsee seuraamaan neljänä päivänä 21.–24.9. Helsingin Myllypurossa. Opastettu kävely esityspaikalle Myllypuron täyttömäelle lähtee Myllypuron metroasemalta kello 19.
Rat City pohtii eri lajien välistä yhteistyötä ja panee miettimään rottien ja ihmisten välistä suhdetta. Miksi rotta on hyljeksitty eläin? Voisiko suhteemme olla erilainen? Entä millaisia viestejä lähetämme rotille? Millainen eläin rotta oikeastaan onkaan?
Esitystä varten Maija Linturi on haastatellut lukuisia tutkijoita ja rottien kanssa eri tavoin tekemisissä olleita ihmisiä.
Esitys kietoo myös yhteen Helsingin ja rottien historiaa. Kaupungin kasvu on Myllypurossa vaikuttanut mullistavasti niin alueen rottien kuin ihmistenkin elämään. Täyttömäen alueella sijaitsi aikoinaan avokaatopaikka ja sittemmin kerrostaloja. Alueelta ovat vuorollaan joutuneet lähtemään niin rotat kuin ihmisetkin.
Esitys on Teatterikorkeakoulun Live Art and Performance Studies -maisteriohjelman ja Mad House Helsingin yhteistuotanto.
Tapahtuma on ilmainen, mutta paikkoja esitykseen on rajoitetusti. Liput pitää varata ennakkoon Mad Housen Helsingin kautta.
Vaietut muistot
Thaimaalaissyntyisen Ladapha Sophonkunkitin Memory field -esityksessä yleisö pääsee sukeltamaan vaiettujen muistojen maailmaan. Esitys on maisteriopintoja tekevän Sophonkunkitin opinnäytetyö.
Performanssiesityksen taustalla on järkyttävä kohtaus Thaimaan lähihistoriasta. Lokakuun kuudes päivä vuonna 1976 yli 40 henkeä sai surmansa, kun poliisi ja oikeiston puolisotilaalliset joukot hyökkäsivät vasemmistolaisten protestoijien kimppuun paikallisessa yliopistossa.
”Verilöyly Thaimaassa edelleen tabu. Kukaan ei halua muistaa eikä kertoa. Olen yrittänyt kysellä aiheesta vanhemmilta ihmisiltä, mutta kaikki vaikenevat”, Sophonkunkit kertoo.
Esitys ei käsittele suoraan järkyttävää tapahtumaa, vaan kysyy, miksi ihmiset eivät halua muistaa, miksi kollektiivisesta traumasta on niin vaikea puhua.
Sophonkunkit on tutkinut aiemmissa performanseissaan sitä, miten yleisö voi olla osa esitystä. Memory filedissäkin yleisö pääsee osallistumaan oman tahtonsa mukaan.
Ensi-ilta on 24.10. kello 18 Taideyliopiston Kuvataideakatemian päärakennus Myllyssä Helsingissä. Esityksiä on myös 25.–27.10. Tapahtumaan on vapaa pääsy.
Rakas bioisä,
Opinnäytetyössään ’Dear BioDaddy’ maisteriopiskelija Stefanía Ólafsdóttir käsittelee hedelmöityshoitojen kompleksista historiaa ja uuden elämän ehkä odottamattomiakin seurauksia. Teos pohtii muun muassa sukulaisuussuhteita ja sitä, ketä pitäisi rakastaa ja miten.
Islantilaissyntyiselle Ólafsdóttirille aihe on kouriintuntuvan henkilökohtainen, sillä hän on itsekin saanut alkunsa hedelmöityshoitojen avulla.
Teos on muodoltaan performanssiluento. Esityskieli on englanti.
Ólafsdóttir on aiemmissa töissään hyödyntänyt paljon vettä elementtinä. Hän ajattelee, että ihmiskunnan pitää radikaalisti rakentaa uudelleen suhteensa luontoon ja miettiä uudestaan omaa paikkaansa osana murtuvaa ekosysteemiä.
Yleisö pääsee seuraamaan esitystä torstaina 7.9. kello 20.15 Turun Vanhalla Viinatehtaalla.
Esitykseen voi varata lippuja ennakkoon. Tapahtuma on ilmainen.