Päivyt Meller: Oppilasta yksilöllisesti huomioineet opettajani loivat perustan sekä taiteilijuudelleni että pedagogiselle työlleni

Taideyliopiston Sibelius-Akatemian viulumusiikin lehtori ja Suomen Jousisoitinopettajat ry:n puheenjohtaja Päivyt Meller kertoo uransa eri vaiheissa, Suomessa ja maailmalla, kohtaamiensa opettajien merkityksestä taiteilijana kasvulle ja kehittymiselle.

Päivyt Meller opettajansa Tatjana Pogoževan kanssa

Tarinani alkaa Oulusta vuonna 1967, kun venäläinen huippupedagogi Tatjana Pogoževa saapui Moskovasta opettamaan Oulun musiikkiopistoon.

Pogoževan myötä systemaattisen viulunsoiton alkeispedagogiikan tuulet alkoivat puhaltaa Suomessa. Olen ikuisesti kiitollinen erinomaisesta pohjakoulutuksesta, jonka sain Pogoževalta neljävuotiaasta alkaen.

Pogoževan suomalainen assistentti, viulunsoiton lehtori Pertti Sutinen jatkoi Tatjanan perinnön jakamista maassamme edelleen. Olin itsekin Sutisen oppilas monta tärkeää vuotta Pogoževan palattua kotimaahansa.

Viulutaiteilija Yoshiko Arai-Kimasen kautta pääsin tutustumaan kamarimusisoimisen rikkaaseen maailmaan erityisesti Kuhmossa, jossa koin unohtumattoman elämyksen kuulla ensi kertaa Schubertin Jousikvinteton C-duuri konsertissa viulutaiteilija Eli Gorenin vetämänä.

Yoshiko kannusti minua uuden ohjelmiston pariin ja 13-vuotiaana osallistumaan Kuopion viulukilpailuun, jossa sainkin soittaa finaalissa sekä jakaa Kuopion kaupungin erikoispalkinnon Pyry Mikkolan kanssa.

Pari seuraavaa vuotta olin professori Anja Ignatiuksen oppilas Sibelius-Akatemian nuoriso-osastolla, jossa suoritin hänen johdollaan viulunsoiton B-tutkinnon sekä Diplomitutkinnon. Viulutaiteilija Ignatius ei ollut vain suurenmoinen taiteilija vaan myös erittäin lämmin ja ihastuttava persoona.

Anja Ignatius

Tänään ymmärrän omakohtaisesti koettuna, kuinka tärkeä asia korkeatasoinen ja oppilasta yksilöllisesti huomioiva alkeispedagogiikka on. Olen iloinnut suuresti mahdollisuudestamme saada kustannettua Sibelius-Akatemiassa kaksi Tatjana Pogoževan alkeispedagogista oppikirjaa suomeksi.

Oli mahtavaa voida pitää yhteisiä pedagogiikkakursseja entisen opettajani Pertti Sutisen kanssa. Toivon voivani jakaa tätä tietoutta eteenpäin myös uuden roolini myötä Suomen Jousisoitinopettajien yhdistyksen puheenjohtajana.

Yhteinen pedagogiikkakurssi Pertti Sutisen kanssa Joutsenon Taidekesässä

Olin jo pitkään haaveillut pääsystä jatkaa opintojani Moskovaan Pogoževan pojan, professori Igor Bezrodnyn johdolla. Neuvostoliiton aikakaudella ei kuitenkaan niin vain saanut lupaa sinne lähteä opiskelemaan. Bezrodnyn ystävällisen suosituksen avulla ovet avautuivatkin professori Josef Gingoldin luokalle Indianan yliopistoon.

Neljän vuoden aikana opiskelin siellä Artist Diplome -ohjelmalla Gingoldin sekä Yuval Yaronin opetuksessa. Kvartettisoitossa sain opiskella intensiivisesti Borodin-kvartetin perustajan Rostislav Dubinskin johdolla. Indianassa oli myös erittäin intensiivinen orkesterikoulutus, ja suurempiakin oopperaproduktioita esitettiin korkeatasoisesti koulun omin voimin. Mahtava opinahjo tuo yliopisto!

 Josef Gingold ja Päivyt Meller

Amerikan vuosien jälkeen tutustuin Victor Libermaniin, joka oli toi minut Leningradin filharmonisen orkesterin konserttimestarina lähes 30 vuoden ajan ja oli kutsuttu Rotterdamin orkesterin konserttimestariksi Hollantiin. Pääsin Libermanin oppilaaksi ja suoritin hänen johdollaan soolo- sekä kamarimusiikkidiplomit Utrechtin konservatoriossa. Noiden vuosien aikana suorastaan ahmin Hollannin konserttitarjonnan paljoudesta, saatoin käydä joskus jopa neljä, viisi kertaa viikossa konserteissa.

Viimeisen opiskeluvuoteni vietin Yehudi Menuhinin kansainvälisen akatemian stipendiaattina Sveitsin Gstaadissa. Oli äärettömän inspiroivaa saada soittotunteja sekä Menuhinilta että Alberto Lysylta sekä esiintyä Menuhinin 70-vuotisjuhlavuoden merkeissä Camerata Lysyn jäsenenä kiertueilla Japanissa, Hong Kongissa, Kanadassa ja eri puolilla Eurooppaa.

Suurenmoinen päätös opintoihini oli saada Menuhin vierailemaan Suomeen ja esittää hänen ja Lysyn kanssa Bachin Kolmoiskonsertto Lappia-talossa Rovaniemellä. Menuhin vaikutti yhtä innokkaalta mahdollisuudesta käydä poroajelulla jäätyneen Ounasjoen päällä Lapin kaamoksessa revontulien alla. Yle taltioi konsertin sekä poroajelut televisiolle.

Kuvakaappaus Yehudi Menuhinin Lapin konsertin videolta

Olen kiitollinen, en ainoastaan siitä, mitä ja miten paljon olen saanut näiltä ihanilta opettajiltani oppia itse, vaan myös siitä, että minulla on heidän tähtensä paljon jaettavaa eteenpäin omille oppilailleni. Kaikki tässä mainitsemani opettajat olivat omistautuneet työlleen ja oppilailleen – siinäpä esimerkkiä kerrakseen!

Kuka

Päivyt Meller on opettanut Sibelius-Akatemiassa vuodesta 1990 lähtien ja toimii nykyisin Taideyliopiston viulumusiikin lehtorina. Hän on ollut perustamassa etäopetusstudiota akatemialle sekä rakentamassa verkostoja mestarikurssi- ja muuta toimintaa parinkymmenen eri yliopiston ja musiikki-instituutin suuntaan eri puolille maailmaa. Hän käy säännöllisesti pitämässä mestarikursseja ulkomailla ja on esiintynyt solistina ja kamarimuusikkona Suomessa ja kansainvälisesti. Aiemmin Meller toimi myös Radion sinfoniaorkesterin 3. konserttimestarina.

Kirjoitus on julkaistu alun perin Päivyt Mellerin 60-vuotisjuhlakonsertin käsiohjelmassa 29.12.2023.

Katso Päivyt Mellerin 60-vuotisjuhlakonsertin tallenne

TV7 esittää Päivyt Mellerin 60-vuotisjuhlakonsertin tallenteen kanavallaan 6.4.2024.