Elina Hirvosen kolumni: Taiteen tekeminen on etsimistä, ei valmiiksi ajatellun mielipiteen kuorruttamista
Taide voi mullistaa maailmaa – mutta usein hiljaa, salaa tai epähuomiossa, pohtii kirjailija ja elokuvantekijä Elina Hirvonen kolumnissaan.
Yksi rakkaimmista kirjoistani on iranilaisen kirjallisuuden professorin Azar Nafisin muistelmateos Lolita Teheranissa. Nafisi erotettiin Teheranin yliopiston kirjallisuuden professorin virasta, koska hän kieltäytyi käyttämästä hijabia. Erottamisen jälkeen hän perusti kotiinsa salaisen opintopiirin, johon seitsemän nuorta naista kokoontui keskustelemaan länsimaisen kirjallisuuden klassikoista, muun muassa Nabokovista, Austenista ja Fitzgeraldista. Teokset ovat kiellettyjä Iranin islamilaisessa tasavallassa ja opintopiiri oli riski naisten turvallisuudelle. Kiellettyjen teosten lukeminen ja niistä keskusteleminen loi naisille vapauden tilan yhteiskunnassa, jossa hallinto kontrolloi kansalaisiaan väkivallan ja vankeuden uhalla.
Historiansa mittaan taide on pureutunut yhteiskunnan lujimpaan ytimeen tavoilla, joiden merkitys on saattanut aueta vasta vuosikymmenien tai vuosisatojenkin päästä. Taide on horjuttanut valtaa, avannut silmiä sorrolle ja saanut kyseenalaistamaan vallitsevia totuuksia. Taide on sekä avannut reittejä yhteiskunnallisille murroksille että hoivannut ja kantanut ihmisiä ja yhteisöjä yhteisten ja yksityisten katastrofien keskellä. Toki taide on tehnyt myös muuta: pönkittänyt hirmuvaltiaita ja vahvistanut stereotypioita syrjityistä ihmisistä.
Tällä hetkellä keskustelu taiteen ja yhteiskunnan suhteesta latistuu helposti kysymyksiksi teosten aiheista tai ”viesteistä”. Tällaista puhetta tuottavat paitsi taidekentän ulkopuoliset keskustelijat, myös taiteen portinvartijat ja välillä taiteilijat itse.
(Kolumni jatkuu linkin alapuolella.)
Väitän, että taide voi olla merkittävää, myös yhteiskunnallisessa mielessä, vain silloin, kun sen lähtökohta on taiteen itseisarvo. Taiteen ilmaisuvoima alkaa sieltä, missä kaikki muu ilmaisu päättyy. Taiteen voima on kyky luoda toisenlaisia todellisuuksia, saada meidät ajattelemaan toisenlaisia kokemuksia ja tehdä näkyväksi jotain, mitä emme muuten näkisi. Aikana, jolloin julkiset keskustelut kapenevat puolesta ja vastaan asetelmiksi ja yhteiskunnallisten ilmiöiden käsittely viestinnän analyysiksi, taiteen vapautta on vaalittava erityisen valppaasti. Siksi haluaisin antaa potkut jokaiselle taiteen portinvartijalle, joka lähestyy teosta tai sen ideaa kysymällä: mitä haluat tällä sanoa. Taiteen tekeminen on etsimistä, ei valmiiksi ajatellun mielipiteen kuorruttamista.
En tietenkään tarkoita, etteikö taiteen pitäisi käsitellä ”yhteiskunnallisia aiheita” tai kohdistaa katsetta sinne, missä tapahtuu vääryyksiä. Tietysti pitää, sitäkin! Mutta taiteessa olennaista ei ole aihe, vaan se, miten teos aihettaan käsittelee. En myöskään tunnista ajatusta, että jotkin aiheet olisivat yhteiskunnallisia ja toiset eivät. Huonekasvin kuolemaa käsittelevä teos saattaa olla syvästi yhteiskunnallinen ja sotaa tai ilmastonmuutosta käsittelevä teos syvästi henkilökohtainen, tai molempia samaan aikaan. Taide, joka huutaa yhteiskunnallista vaikutusta kovaa voi olla täysin merkityksetöntä ja taide, joka tekee sen hiljaa, salaa, epähuomiossa tai ”väärin”, voi osoittautua järisyttäväksi jossain ympäristössä tai ajassa.
Lolita Teheranissa kuvaa yliopistolla järjestettyä oikeudenkäyntiä, jossa opiskelijatuomioistuin arvioi Fitzgeraldin kultahattua. Opiskelijan syytteen mukaan aviorikoksesta kertova teos yllyttää aviorikokseen. Puolustus esittää, ettei romaanin ytimessä ole väite moraalista, vaan ihmisen tutkiminen. ”Hyvä romaani näyttää yksilöllisen monimutkaisuuden ja luo riittävästi tilaa, jossa kaikilla henkilöillä on oma äänensä; tässä mielessä romaania voi sanoa demokraattiseksi – ei siten, että se puolustaisi demokratiaa, vaan että se on sitä itsessään.”
Teksti: Elina Hirvonen
Kuva: Otto Hirvonen
Anna palautetta!
Oletko Taideyliopiston uutiskirjeen tilaaja? Anna palautetta uutiskirjeestä tällä lomakkeella. Jos et ole vielä tilaaja, voit tilata uutiskirjeen täällä.