Kohti kommunikoivaa orkesterisoittoa – mestarimentoroinnilla kehitetään orkesterisoittajien työelämätaitoja
Mitä orkesterisoitossa äänenjohtajalta ja konserttimestarilta vaaditaan? Tähän kysymykseen pureudutaan LEAD! Foundation järjestämässä mentorointiperiodissa.
Kapellimestari Jukka-Pekka Sarasteen syksyllä 2020 vetämässä periodissa keskitytään äänenjohtajien ja konserttimestarien taitojen kehittämiseen. Sibelius-Akatemian opiskelijoiden lisäksi kurssilla on mukana opiskelijoita myös Singaporen ja Geneven musiikkikonservatorioista. Kurssi huipentuu konsertteihin Lahdessa ja Helsingissä.
”Kommunikoivaa orkesterisoittoa, joka herättelee oikean tyyppistä musisointia ja uskallusta.” Näin kuvaa LEAD-hankkeen vetäjä, kapellimestari Jukka-Pekka Saraste lopputulosta, joka saavutetaan, kun kahden viikon mentorointiperiodi on ohi ja kolmen konservatorion soittajat konsertoivat yhdessä Helsingissä, Lahdessa ja Genevessä.
”Musiikin opiskelussa oivaltaminen ja hetkellinen elämys saattaa olla ratkaiseva. LEAD! -periodi pyrkii tarjoamaan nuorille soittajille mahdollisuuden saada elämyksiä, joilla voi olla käänteentekevä vaikutus omaan orkesterisoittoon”, Jukka-Pekka Saraste sanoo.
LEAD!-säätiö perustettiin 2,5 vuotta sitten mentoroimaan opiskelun loppuvaiheessa olevia muusikoita. Omassa työssään Jukka-Pekka Saraste on huomannut tarpeen äänenjohtajien ja konserttimestareiden taiteen kehittämiseen.
”Käytännön työssä huomasin, että nuoret soittajat tarvitsevat innostusta ja valmennusta äänenjohtajan ja konserttimestarin vaatimuksia varten. Tarve on nykyään erityisen suuri. Aiemmin orkestereissa toimi mestari-kisälli-idea, jolloin nuoret soittajat saivat vanhemmilta esimerkkiä ja kasvoivat orgaanisesti orkesteriin sisään. Nykypäivän tilanne erilainen. Äänenjohtajat valitaan koesoiton perusteella ja koeaika on yksi vuosi. Siinä ajassa pitäisi kypsyä tehtävään, mutta kukaan ei auta. Tähän ongelmaan halusin tarjota apua LEAD! Foundationin avulla.”
Ilmeikkyyttä ja kommunikointia
Sibelius-Akatemian opiskelijat pääsevät syksyllä yhdessä Geneven ja Singaporen konservatorioiden opiskelijoiden kanssa LEAD! Foundationin kahden viikon periodiin. Se järjestetään loka–marraskuussa ja huipentuu kolmeen konserttiin.
”Suomalainen orkesterikulttuuri on hyvällä tasolla. Olen iloinen, että voin auttaa, elävöittää ja energisoida sitä ottamalla suomalaisia opiskelijoita mukaan”, Jukka-Pekka Saraste sanoo.
Hän uskoo, että periodin merkitys sen osallistujille on merkittävä. Kokemukset aikaisemmilta periodeilta Lausannessa, Tukholmassa, Dortmundissa ja Sofiassa ovat osoittaneet, että hyviä tuloksia saadaan kahden viikon aikana.
”Pystyn paljaalla silmällä omassa työssäni näkemään, ketkä ovat saaneet tällaista mentorointia. Heidän orkesterissa mukana oleminen on paljon ilmeikkäämpää ja kommunikoivampaa. Vaikka kesto on vain kaksi viikkoa, se vaikuttaa. Lyhyilläkin elämyksillä on käänteentekevä vaikutus. Elämys on periodilla oleellinen. Kun tajuaa, millä tavoin eletään musiikin kanssa kontaktissa, elämys elättää itse itseään. Musiikin opiskelussa oivaltaminen ja hetkellinen elämys saattavat olla ratkaisevia.”
Jukka-Pekka Sarasteen mukaan kurssin opit saavat aikaan soittajissa muutoksen, jonka myös konserttiyleisö kuulee.
”Tämä herättää myös kuulijoissa ahaa-elämyksiä”, hän lupaa.
Nuorille soittajille tärkeää tukea
Kurssin tarkoitus on saada nuoret soittajat innostumaan äänenjohtajan ja konserttimestarin vaatimuksista. Jukka-Pekka Sarasteen mukaan moni ei ymmärrä, kuinka paljon äänenjohtajan paikalta voi manipuloida sekä orkesteriharjoituksia että itse konserttia. Äänenjohtajalla on tärkeä tehtävä. Hän vastaa sektionsa yhtenäisyydestä, sooloista ja sisääntuloista. Kun musiikin koulutus on usein tähdännyt lähinnä solistin uraan, äänenjohtajan työhön vaadittavat taidot vielä puuttuvat.
”Tarvitaan kokemusta ja traditiota esimerkiksi siihen, miten organisoida jousitukset. Lisäksi sävellykset on tunnettava hyvin. Toisekseen kaikki eivät tiedä, miten esimerkiksi orientoidutaan kapellimestarin tempoon tai miten kapellimestarin lyöntiä luetaan. Harva myös tietää, miten oman sektion kanssa kannattaa kommunikoida niin, että saa muut soittajat mukaan”, Jukka-Pekka Saraste luettelee.
Hänen mielestään äänenjohtajan auktoriteetti syntyy omalla suorituksella eikä aseman avulla sanellen. Tämän vuoksi äänenjohtajien ja konserttimestareiden on omalla esimerkillään ansaittava asemansa.
”Kansainvälistymisen vuoksi tehtävät ovat entisestään haasteellisempia. Kaikissa orkestereissa on soittajia eri puolelta maailmaa. On entistä tärkeämpää ymmärtää, mitä omiin tehtäviin kuuluu ja miten uuteen yhteisöön tullaan.”
Tukea koko uralle
Jukka-Pekka Saraste on iloinen, että LEAD! Foundation on saanut innostuneen vastaanoton. Esimerkiksi nuoret kapellimestarit ovat halunneet tulla seuraamaan orkesterisoittajien mentorointia, jotta oppisivat orkesterin toiminnasta lisää.
Mukaan on saatu myös erinomaisia kansainvälisen uran luoneita mentoreita, kuten Alexander Zemtsov, Igor Gruppman, Franz Bartolomey ja Ole Kristian Dahl.
”Olemme ajatelleet, että organisaatiomme paitsi kouluttaa, on myös tukikohta nuorille soittajille, jotka hakevat ideoita ja tukea oman uransa luomisessa. Haluamme olla paikka, josta voi luottavaisin mielin tulla kysymään mieltä askarruttavia asioita. Onkin ollut hienoa huomata, että mentoroinneissa mukana olleet haluavat tulla yhä uudestaan uusiin projekteihin. Meillä on mahdollista aina olla yhteydessä mentoreihin ja kysyä ihan käytännön kysymyksiä vaikkapa oman karriäärin profiloinnista, agenttien lähestymisestä tai sopimusten solmimisesta. Haluamme jakaa nuorille tietoa myös musiikkibisneksestä ja sen toiminnasta.”
Teksti: Terhi Paavola
LEAD! The Orchestra Project on kansainvälinen hanke, jossa nuoret muusikot pääsevät musiikkimaailman ammattilaisten mentoroimina kehittämään johtamis- ja kommunikointitaitojaan orkesterisoittajina. Vuonna 2020 hanke toteutetaan sveitsiläisen Haute école de musique Genèven, singaporelaisen Yong Siew Toh Conservatory of Musicin ja Taideyliopiston Sibelius-Akatemian yhteistyönä. Hanke huipentuu yhteisen Let’s LEAD! -orkesterin konsertteihin Lahdessa ja Helsingissä loka-marraskuussa 2020. Työskennellessään omien erityisalojensa maailman parhaimmiston kanssa opiskelijat saavat monipuolisesti tietoa ja kokemusta taiteellisen identiteettinsä ja uransa tueksi. Hanketta tukee Jane ja Aatos Erkon säätiö.
Sanastoa
Konserttimestari (saks. Konzertmeister) on sinfoniaorkesterissa ensimmäisten viulujen äänenjohtaja, jonka tehtäviin kuuluu vastata koko jousiston jousituksista, soittaa orkesterikirjallisuuteen sisältyvät viulusoolot sekä toimia soittajien ja kapellimestarin välisenä yhdyssiteenä.
Äänenjohtaja on sinfoniaorkesterissa muusikko, jonka tehtävä on johtaa omaa soitinryhmäänsä eli sektiotaan.