Joustavalle musiikin ryhmäopetukselle on tarvetta – esimerkkinä Musiikin hahmotustaitojen pedagogiikkakurssit avoimessa yliopistossa
Taideyliopiston avoimessa yliopistossa alkavat syyskuussa musiikin hahmotustaitojen pedagogiikkakurssit, joiden vastuuopettajana toimii Taideyliopiston Sibelius-Akatemian lehtori Lotta Ilomäki. Kurssit antavat valmiuksia musiikin hahmotustaitojen opettamiseen esimerkiksi taiteen perusopetuksessa ja opetuksen uudistamiseen nykyisen opetussuunnitelma-ajattelun pohjalta. Kursseja suositellaan opettajille, joilla on mahdollisuus harjoitella ja soveltaa kurssin sisältöä musiikin hahmotustaitojen ryhmäopetuksessa omassa työpaikassaan. Lisäksi tarjolla on lukioikäisille soveltuva, lehtori Minna Holkkolan laatima Musiikin hahmotustaitojen kertauskurssi.
Lotta Ilomäki, kenelle musiikin hahmotustaitojen pedagogiikkakurssit Taideyliopiston avoimessa yliopistossa on suunnattu? Ketä kehottaisit hakeutumaan mukaan kursseille?
Musiikin hahmotustaitojen opinnot ovat eräänlainen musisointi- ja opiskelutaitojen kokonaisuus, joka on kehittynyt ja uudistunut säveltapailun ja musiikinteorian perinteen pohjalta. Nykyään on paljon tarvetta opettajille, jotka pystyvät opettamaan musiikin hahmotustaitoja joko erillisinä kursseina tai integroimaan niitä muuhun musiikinopetukseen. Kursseille on osallistunut aiemmin myös esimerkiksi kuorossa tai koulussa työskenteleviä opettajia.
Kurssi Johdanto musiikin hahmotustaitojen pedagogiikkaan painottaa alkeisopetusta ja perusopintojen alkupuolta, ja kurssi soveltuu myös hahmotustaitoja instrumenttien pienryhmäopetukseen integroiville opettajille. Perusopetukseen integroituna on lisäksi tarjolla Musiikin hahmotustaitojen pedagogiikka 2e -kurssi, joka käsittelee eriytyneemmin erilaisia hahmotusaineita esimerkiksi perusopintojen päättötasolla tai syventävissä opinnoissa musiikkiopistoissa.
Koska työskentely toteutuu etäopiskeluna, osallistujilta toivotaan aiempia opintoja musiikin ryhmäpedagogiikassa tai ryhmäopetuskokemusta sekä valmiutta dokumentoida ja raportoida opetustaan kirjoittamalla sekä mielellään myös äänitteiden, valokuvien tai videoiden muodossa.
Mikä on kurssien tavoite ja mitä opiskelija oppii kursseilla?
Kurssit ovat melko tiiviitä, eräänlaisia täsmäkursseja nimenomaan musiikin hahmotustaitoihin kuuluvista oppimisen periaatteista, menetelmistä ja työtavoista. Ryhmätunneilla käsitellään musiikin kuulonvaraista oppimista ja harjoitustapoja, säveltapailun oppimista ja opetusmenetelmiä, nuotinlukua, rytmin hahmottamista ja lukemista sekä käytännön musiikkianalyysia. Kurssin vierailevat opettajat tarjoavat myös ideoita säveltämisen integrointiin musiikin hahmotustaitojen opetukseen. Tavoitteena on siis syventää kunkin osallistujan pedagogisia taitoja nimenomaan musiikin hahmottamisen osalta.
Kouluttajien tarjoamien ideoiden lisäksi keskeisessä roolissa kursseilla on opiskelijoiden vertaistyöskentely, jossa jaetaan kokemuksia pienryhmissä. Verkostoituminen onkin arvokas osa kursseja. Kurssiin kuuluu opetusharjoittelua osallistujan omassa työympäristössä. Toiveena siis on, että osallistujalla olisi jo jokin opetusympäristö tai mahdollisuus järjestää vierailu, jossa pääsee opettamaan musiikin hahmotustaitoja.
Kurssit voivat antaa myös uudenlaisia työkaluja, jotka tuovat joustoa ja resilienssiä omaan työhön sekä työelämän muutoksiin. Musiikin hahmotustaidot eivät ole erillinen saareke, vaan kursseilla opittuja taitoja voi soveltaa monenlaisiin työtehtäviin. Monet ovat hakeutuneet kursseille pystyäkseen esimerkiksi opettamaan uudenlaisia ryhmiä tai ottamaan uudenlaisen aineen opetettavakseen. Joustava ryhmäpedagogiikka on yleisestikin haluttu alue musiikkiopistoissa. Näkisin, että kursseista saa valmiuksia myös muuhun musiikin opetustyöhön ja valmiutta soveltaa omaa pedagogista osaamista tarpeen mukaan.
Millainen tunnelma aiemmilla kursseilla on ollut?
Musiikin hahmotustaitojen pedagogiikkakursseilla on mielestäni ollut innokas ja mukava tunnelma. Kursseilla on jaettu rohkeasti opetuskokemuksia ja pidetty Zoomissa pieniä hauskoja demoja. Tunnelma kursseilla on ollut yhteisöllinen ja käytännönläheinen.
Aiemmin on nähty vaihtelevia opiskelijoiden tilanteita ja tarpeita, joihin kursseista on saatu ratkaisuja. Joillakuilla osallistujilla on ollut kurssin aikana esimerkiksi ihan oma projekti tai mahdollisuus yhteisopettajuuteen toisen opettajan kanssa. Osalla taas on ollut tavoitteena saada virikkeitä ja jakaa kokemuksia ilman tiukkaa ennakkotavoitetta.
Uusia polkuja avoimesta – hae musiikin hahmotustaitojen pedagogiikkakursseille ja syksyn 2024 opintoihin 19.8. mennessä!
Taideyliopiston avoin yliopisto tarjoaa monipuolisen valikoiman musiikin, kuvataiteen, teatterin ja tanssin opintoja sekä runsaasti yrittäjyys- ja työelämäopintoja. Avoimen yliopiston kursseilla voit tutustua taiteen korkeakouluopintoihin, täydentää ammatillista osaamista tai harrastaa taidetta parhaiden asiantuntijoiden opetuksessa.
Syksyllä 2024 voit opiskella avoimessa yliopistossa muun muassa yrittäjyystaitoja, feminististä teatteria, kirjallisuuden tulevaisuustekijöitä, äänitekniikkaa, lauluntekemistä, pedagogiikkaa ja taidekritiikkiä.
Taideyliopiston alumnit, jotka ovat valmistuneet 1.8.2020 jälkeen, voivat täydentää opintojaan maksutta Taideyliopiston avoimen yliopistossa. Jatkuvan oppijan opinto-oikeus on voimassa kaksi vuotta valmistumisen jälkeen.