Tutustu taiteilijaan: ”Jouhikon karheanlämmin sointi muistuttaa meitä hauraudestamme”
Lauantaina 14.11.2020 Musiikkitalon Organo-salissa soi jouhikko Ilkka Heinosen Karjalan pyhien kaiut -konsertissa. Konsertti on osa Heinosen tohtorintutkintoa.
Kysyimme Ilkalta viisi kysymystä loppuunmyydystä Karjalan pyhien kaiut -konsertista ja hänestä itsestään taiteilijana.
Tutustu taiteilijaan: Ilkka Heinonen
Millainen olet artistina? Kuvaile itseäsi viidellä sanalla.
”Olen artistina kuin pikkukaupungin gourmet-ravintolan buffet-lounas; monipuolinen, omistautunut, yhtä aikaa paikallinen ja kansainvälinen, luova ja hieman epätrendikäs.”
Entä miten kuvailisit jouhikkoa soittimena?
”Koen, että jouhikon karheanlämmin sointi muistuttaa meitä hauraudestamme ja herkkyydestämme sekä samalla rehellisyydestä ja vilpittömyydestä, integriteetistä. Eli siitä kaikesta, mikä tekee meistä vajavaisuuksissamme niin kauniita. Jouhikko saa soittajan ja toivottavasti kuulijankin muistamaan, mitä on ihmisyys.”
Kerro kolmella lauseella tohtorintutkinnostasi.
”Tutkin taiteellisessa jatkotutkinnossani, Kansansoittajat palatseissa – Muusikon ilmaisun kehittyminen historiallisten konventioiden kautta, karjalaisen jouhikkomusiikin ja vanhan musiikin esittämisen konventioita sekä tapoja oman ilmaisuni syventämiseen yhdistämällä edellä mainittuja musiikkikulttuureja ajassamme.
Viidessä jatkotutkintokonsertissani keskiaikaiset Piae cantiones –sävelmät, renessanssin basso ostinato -sävelmärungot ja Karjalan vanhauskoisten sävelmät yhdistyvät karjalaisten kantele- ja jouhikkosävelmien tutkimukseen, analyysiin ja esittämiseen.”
Mihin kuulijan kannattaa kiinnittää erityishuomiota Karjalan pyhien kaiut -konsertissasi?
”Karjalan pyhien kaiut -konsertissa liukastellaan pyhän ja maallisen rajapinnoilla – kuulijalle tämä tarjoaa mahdollisuuden tarkastella omia käsityksiään tanssillisuuden ja henkisyyden, sisäisen ja ulkoisen käsitteistä. Ovatko näihin käsitteisiin liittyvät merkitykset ristiriidassa keskenään, vai voiko näitä tuntea yhtä aikaa sekä musiikissa että elämässä?
Tietty konsertti tarjoaa uusia sointivariaatioita jouhikkonörteille ja soitinta vähemmän tunteville konsertti on erinomainen tilaisuus tutustua jouhikkoon – soolojouhikkokonsertit ovat konserttikalentereissa kuitenkin harvinaisuus.”
Konserttivinkkisi loppuvuodelle?
- Jaakko Kuusiston Jää-ooppera Kansallisoopperassa. Poikkeuksellinen produktio!
- Viitasen Piia – Meidän jälkeemme hiljaisuus G Livelabissa 12.12. Samaa nimeä kantava levy on mielestäni yksi viime vuosien upeimmista levyjulkaisuista. Monipuolinen, herkkä ja kantaaottava levy, erinomaisine muusikkoineen. Odottaisin keikankin olevan vaikuttava, vaikka bändi onkin tiivistetty kolmeen esiintyjään.
- Helsinki Dance Companyn ja Carl Knif Companyn yhteistuotanto Kaksivärinen fuuga HKT:n Studio Pasilassa. Olen koko työryhmän fani, ja Šostakovitšin preludit ja fuugat ovat tietty hieno alusta tanssiteokselle. Esitykset syksyn osalta taisivat kylläkin juuri mennä, mutta heti tammikuussa olisi näytöksiä lisää.
Ilkka Heinosen Karjalan pyhien kaiut -konsertti la 14.11. klo 19 on loppuunmyyty. Konsertti on katsottavissa suorana Taideyliopiston Youtube-kanavalta.
30 vuotta musiikin tohtoreita Sibelius-Akatemiasta
Vuonna 2020 tulee kuluneeksi 30 vuotta siitä, kun Sibelius-Akatemiasta valmistuivat ensimmäiset musiikin tohtorit. Tähän mennessä heitä on valmistunut yli 200. Kansainvälisesti arvostettu ja uraauurtava Taideyliopiston Sibelius-Akatemian tohtorikoulutus tuottaa ammattilaisia vaativiin taiteen, tutkimuksen ja koulutuksen asiantuntijatehtäviin. Ilkka Heinosen konsertti Karjalan yhät kaiut on osa 30 vuotta musiikin tohtoreita Sibelius-Akatemiasta -juhlavuotta.