Tutustu mestarikurssin taiteilijaduoon: sopraano Anu Komsi ja pianisti Pia Värri
Tällä viikolla laulumusiikin opiskelijamme syventyvät sopraano Anu Komsin ja pianisti Pia Värrin mestarikurssilla Kaija Saariahon vokaalimusiikkiin. Mestarikurssien tarkoituksena on tarjota opiskelijoillemme erilaisia vaikutteita oman yksilöllisen taiteilijaprofiilin löytämiseen ja tulevaisuuden vaihtoehtojen hahmottamiseen. Tässä taiteilijaduon ajatuksia nuorten taiteilijoiden tukemisesta ammattilaulajan haastavalla tiellä.
Mikä motivoi ja innostaa sinua ohjaamaan Taideyliopiston Sibelius-Akatemiassa opiskelevia nuoria laulajia?
Anu Komsi: Juuri tälle Saariaho-kurssille motivaationa on suurenmoinen oman aikamme laulurepertuaari, jota Kaija Saariaho on lauluäänelle mestarillisesti kirjoittanut ja jota on ilo sekä opettaa että kuulla jokaisen persoonallisina tulkintoina.
Pia Värri: Kaija Saariahon sävelkieli on uskomattoman rikas ja syvältä koskettavaa. Toivon osaltani voivani tukea ja kannustaa opiskelijoita henkilökohtaisen otteen ja tulkinnan löytämisessä.
Millaisia kohtaamisia haluat luoda opiskelijoiden kanssa tänä poikkeuksellisena aikana?
Anu: Toivon, että voin auttaa kutakin opiskelijaa löytämään Saariahon musiikista itselleen sen kosketuspinnan, jonka kautta on helpompi sisäistää sävelmaailmaa. Uskon vahvasti, että laulaminen psykofyysisenä toimintona ylipäänsä auttaa meitä kaikkia siinä, että pystymme sopeutumaan tähän aikaan helpommin ja uskomaan tulevaisuuteen nimenomaan taiteen kautta.
Pia: Tilanne on ollut niin kriittinen pitkän aikaa, että se on koskettanut varsinkin esittävän taiteen perusoikeutta olla olemassa. Pientä toivonkipinää tuntuu kuitenkin olevan ilmassa, joten toivottavasti kurssi innostaa katsomaan tulevaisuuteen esimerkiksi uuden repertuaarin haltuun ottamisessa.
Millä avainsanoilla kuvailisit omaa opetuksellista pedagogiikkaasi?
Anu: Mestari-kisälli -opetus on kaiken pohjana. Siinä korostuu kapellimestarilähtöinen oppiminen koko partituurin kautta niin, että laulu on instrumentti instrumenttien joukossa palvellen näin säveltäjän tahtoa parhaiten. Tällöin myös tekstistä tulee osa ilmaisua ja tulkintaa. Oppijalähtöisessä opetustilanteessa myös Suzuki-metodi on itselleni luontaista, ja suosin matkimista silloin, kun tiedän, että pystyn itse antamaan äänelläni esimerkin, miten voittaa jokin tekninen haaste.
Pia: Yritän kohdata jokaisen opiskelijan yksilönä, joka on omalla kohdallaan musiikillisella taiteilijan taipaleellaan ja jolle toivon antavani tukea vähän kokeneempana kollegana.
Miten näet roolisi opiskelijoiden yksilöllisten taiteilijaprofiilien tukijana?
Anu: Pyrin kannustamaan opiskelijoita ylittämään rajojaan ja uskomaan omiin vahvuuksiin niin, että oman tien valitseminen ja kulkeminen olisi helpompaa ammattilaulajan haastavalla tiellä.
Pia: Luulen, että opettaja on eräänlainen peili, johon opiskelija voi testata omaa profilointiaan. Mielipide on hyvä antaa ja kuunnella. Joskus jotain voi jäädä muhimaan jopa vuosiksi, joka tulee sitten yllättäen eteen ja on hyödyksi.
Mikä tekee kokemuksesi mukaan Sibelius-Akatemiasta ainutlaatuisen ympäristön oppimiselle ja osaamisen jalostamiselle?
Anu: Minulla on kokemusta vierailevana opettajana vain muutamilta kurssiperiodeilta, mutta erityisesti nyt, kun Musiikkitalossa on samaan aikaan myös maan johtavat orkesterit, niiden kanssa yhteistyö ja verkottuminen jo opiskeluaikana on erittäin hedelmällistä ja auttaa ymmärtämään alan vaatimuksia. Samalla konserttien seuraaminen on erittäin helppoa.
Pia: Olen pitkän ajan ulkosuomalainen, joten en tiedä varsinaisesti Sibelius-Akatemian tämänhetkisestä ympäristöstä paljoakaan, mutta varmasti se on sama kuin muissa musiikin korkeakouluissa. Opiskeluajan kontaktiverkosto monen alan taiteiden parissa, opettajien jakama kokemus ja osaaminen, turvallisessa ympäristössä omien rajojen avartaminen, jatkuva uuden ohjelmiston oppiminen ja kaikkien muiden opiskelijoiden kanssa yhdessä edistyminen luovat tukevan pohjan koko tulevalle elämälle ammattimuusikkona.
Kiitos mestarikurssista, Anu ja Pia!
* * *
Sopraano Anu Komsi teki kansainvälisen oopperadebyyttinsä Frankfurtin Oopperassa 26-vuotiaana vuonna 1993. Maailman johtavilla ooppera- ja konserttilavoilla hänet tunnetaan poikkeuksellisen laajasta repertuaarista, johon kuuluu myös monien kansainväliseen maineeseen nousseiden teosten kantaesityksiä. Yhteistyö Kaija Saariahon kanssa alkoi jo opiskeluaikana Sibelius-Akatemiassa, jossa hän suoritti lauludiplomin Marjut Hannulan johdolla vuonna 1992. Komsi toimi taiteellisena johtajana perustamassaan Kokkolan Oopperassa 2006-2017. Uransa ohessa hän on opettanut sekä yksityisesti että yliopistoissa ja ammattikorkeakouluissa Yhdysvalloissa ja eri puolilla Eurooppaa.
Pianisti ja säestäjä-coach Pia Värri työskentelee säestyksen lehtorina Conservatoire de Boulogne-Billancourtissa, säestäjä-opettajana Pôle Supérieur de Paris-Boulognessa sekä Pariisin konservatorion lauluosaston säestäjä-coachina. Hän on myös toiminut korrepetiittorina Suomen Kansallisoopperassa, Théâtre de Châtelet’ssa, Opéra de Lyonissa ja Kokkolan Oopperassa. Värri on opettanut useiden vuosien ajan Joutsenon Taidekesän laulun ja säestyksen kurssilla sekä toiminut Italiassa Castelluccio tra Musica e Natura -kesäkurssien säestäjänä.
Anu Komsi ja Pia Värri ovat kantaesittäneet ja levyttäneet useita suomalaissäveltäjien lauluja. Kaija Saariahon kanssa ovat syntyneet Komsin alun perin tilaamat Leino-laulut ja uusimpana Saarikoski-laulut tämän vuoden ”Sumun läpi” -levylle.