Täysi-ikäinen DIG.-festivaali palaa kahden vuoden jälkeen ilahduttamaan jazzmusiikin ystäviä
Taideyliopiston Sibelius-Akatemian vuosittainen DIG.-jazzfestivaali valtaa 5.–7. lokakuuta Musiikkitalon Black Boxin kahden vuoden tauon jälkeen. Kahdeksattatoista kertaa järjestettävä festivaali tarjoilee kattauksen kaikille avoimia huippumuusikoiden konsertteja. Jazzopiskelijoille festivaali antaa konserttien lisäksi näköalapaikan nähdä muusikot opetustilanteissa lavan takana.
Kysyimme festivaalin kansainväliseltä tähdeltä, jazzpianisti David Hazeltinelta, vinkkejä uusille jazzmusiikin ystäville sekä neuvoja opiskelijoille oman äänen ja tyylin löytämiseen. Jazzin aineryhmän johtajalta Jussi Kannasteelta kysyimme täysi-ikäiseksi ehtineen tapahtuman sisällöstä, vaikuttavuudesta ja tulevaisuudesta.
DIG. on näyteikkuna artistien maailmaan lavalla ja lavan takana
DIG.-festivaali on kiinteä osa jazzin opetusta Sibelius-Akatemiassa. Se valmistaa opiskelijoita työelämään muun muassa erilaisten työpajojen avulla.
“Ainutlaatuista tässä konseptissa on se, että opiskelijat näkevät ja kuulevat festivaaleilla esiintyvät huippumuusikot ensin opetustilanteessa ja illalla vielä konsertti päälle’’, jazzin aineryhmän johtaja Jussi Kannaste kertoo.
Kansainvälisten vieraiden kohtaamiseen opiskelijoiden tuleekin valmistautua muusikoihin tutustumalla, jotta he saavat ammennettua tapaamisista itselleen eväitä tulevaisuuttaan varten. Tänä vuonna opiskelijat ovat päässeet tutustumaan jazzpianisti David Hazeltineen sekä saksofonisti Nicole Gloveriin.
’’Opiskelijoiden pitää tutustua muusikoihin etukäteen ja miettiä kysymyksiä heille esitettäväksi. Ja luonnollisesti toivon, että mestarikursseihin ja konsertteihin tullaan avoimin mielin. Mestarikursseilta opiskelijamme saavat kullanarvoisia vinkkejä sekä lavalle että lavan taakse’’, Kannaste jatkaa.
Tyylin omaksumisen kautta jazzin mestariksi
Mestaripianisti David Hazeltine vastaa DIG.-festivaalin svengaavasta osuudesta keskiviikkona 5. lokakuuta Musiikkitalon Black Boxissa. Jazzmusiikin “Grand Old Man” työskenteli nuoruusvuosinaan pitkään myös Jon Hendricksin lauluyhtyeen ja laulajatar Marlena Shawn kanssa. Yhdeksi tärkeimmistä opeista hänen uransa alkuvaiheessa korostui tyylien omaksuminen, joka auttoi myös oman äänen löytämisessä. Hazeltine myös uskoo tämän olevan tapa, jolla vanhemmat jazzmuusikot ovat kehittäneet omaa tyyliään sekä ääntään.
’’Herbie Hancockia ei olisi ilman Oscar Petersonia tai McCoy Tyneria ilman Bud Powellia, eikä mitään ilman Charlie “Bird” Parkeria, Hazeltine kertoo.
Oman äänen löytämiseksi David Hazeltine kannustaa nuoria muusikoita tutkimaan historiaa, minkä kautta voi parhaiten omaksua improvisaation eri tyylit.
’’Tyylin omaksuminen on yksi parhaista tavoista oppia jazzin ”kieli”. Se on monimutkainen, ja siinä on samanlaisia komponentteja kuin puhutulla kielellä, kuten sanasto, kielioppi ja syntaksi. Tämän kielen omaksuminen ja riittävästi tyylimuunnelmien omaksuminen on paras tapa löytää oma tyyli!, Hazeltine lisää kannustaen.
Täysi-ikäisen festivaalin perintö
DIG.-festivaalia on järjestetty vuodesta 2004 saakka. 18-vuotias tapahtuma on ollut ponnahduslauta monelle tunnetutulle jazzmuusikolle. Festivaali on rohkea artistikiinnityksissään ja pystyy sitä kautta luomaan läheisiä suhteita Sibelius-Akatemian, Suomen jazzkentän ja festivaaleilla esiintyvien muusikoiden kanssa.
’’Hyvänä esimerkkinä on Antti Lötjönen, joka soitti 2015 festivaaleilla yhdessä rumpalilegenda Jeff ”Tain” Wattsin kanssa. Hienolla soitollaan Antti teki vaikutuksen ja kolme vuotta myöhemmin puhelin soi. Watts pyysi hänet mukaansa Euroopan kiertueelle. Tällaista haluamme lisää’’, Jussi Kannaste iloitsee.
Ohjelmisto on vuosittain mielenkiintoinen ja taiteellisesti korkeatasoinen. Kiinnityksissä korostuvat Suomessa harvoin kuultavat nimet, kuten tänä vuonna David Hazeltine ja 6.10. Musiikkitalon Black Boxissa esiintyvä Nicole Glover.
’’Sekoitamme luonnollisesti mukaan kotimaan huiput ja jazzmusiikin aineryhmän omia alumneja ja opiskelijoita. DIG. on aina pyrkinyt löytämään tulevaisuuden tähtiä jo ennen kuin heidät ‘viedään käsistä’. Esimerkiksi DIG.:ssä aikoinaan esiintyneet Jason Moran ja Lionel Loueke ovat tällä hetkellä todella suuria tähtiä’’, Kannaste jatkaa.
DIG. tarjoaa tauon arjesta
’’Haluaisin, että festivaalivieraamme nauttisivat musiikista, saisivat lepohetken arkielämän hektisestä maailmasta ja unohtavan jopa 12 kuukauden euriborin nousun edes hetkeksi’’, Kannaste toivoo.
Myös kulttuurin ystävät, jotka eivät vielä ole sisällä jazzin maailmassa, ovat tervetulleita nauttimaan tuoreesta musiikista. Hazeltine korostaa jazzissa ’’swingin’’ arvostusta.
’’Sen ansiosta on mahdotonta olla lyömättä jalkaa lattiaan, sillä se vain tuntuu niin hyvältä. Kannattaa myös kuunnella jazzia, joka perustuu jo ennalta tuttuihin lauluihin. Käytän itse usein ’’Paljon onnea vaan’’ tai ’’Tuiki tuiki tähtöstä’’, kun opetan ihmisiä kuuntelemaan jazzia’’, David vinkkaa.