Taiteenlajeja yhdistelevä Priss Niinikoski tähtää kansainväliselle uralle
Uransa alkuvaiheessa olevien taiteilijoiden kansainvälistymisen tukeminen on tukisäätiön apurahan saaneen Priss Niinikosken mukaan äärimmäisen tärkeää.
Kuvataideakatemiasta pian valmistuva Priss Niinikoski, 27, on juuri palannut Suomeen Euroopan matkoiltaan. Niinikoski sai keväällä 2024 Taideyliopiston tukisäätiöltä kansainvälistymiseen kohdennetun apurahan, joka on mahdollistanut hänelle useampia residenssimatkoja Ranskassa, Espanjassa ja Italiassa. Hän on tavannut matkoillaan kansainvälisten museoiden, säätiöiden ja taidemessujen edustajia sekä taiteilijoita ja tutkijoita.
“On ollut korvaamattoman tärkeää päästä keskittymään taiteelliseen työskentelyyn sataprosenttisesti. Viime keväänä edessäni oli paljon kiinnostavia mahdollisuuksia, mutta oli epävarmaa, pystynkö tarttumaan niihin.”
Niinikoski on rahoittanut taiteellista työtään erilaisilla freelancer-töillä, mutta paljon aikaa vaatineen Kuvan Kevät -maisterinäyttelyn jälkeen tilanne oli tiukka. Taideyliopiston tukisäätiöltä saatu huomattava apuraha sinetöi suunnitelmat ja taiteilija pääsi matkustamaan ja tutustumaan lukuisiin eri tutkimuskeskuksiin, säätiöihin, museoihin ja gallerioihin Euroopassa.
Uusia teknologioita ja oppeja maailmalta
Niinikoski yhdistää taiteessaan teknologiaa, ääntä ja tekstiilejä. Hän vietti syksyllä kaksi kuukautta Trevisossa Italiassa työstäen uutta Automata-teostaan. Vanhaan tehdasrakennukseen installoitu teos koostuu 20:stä punotusta kaiuttimesta ja kuusikanavaisesta ääni-installaatiosta. Niinikoski ohjelmoi generatiivisen algoritmin, joka analysoi tilan äänidataa ja kontrolloi sillä synteettistä ääntä ja sen nopeutta ja muita toimintoja.
Teknologia onkin hänen työskentelyssään olennaista.
“Tutkin, miten kirjaillut kaiuttimet saisi toteutettua kolmiulotteisina. Kaiuttimen muodon innoitti silkkitoukan kotelo – matkan aikana tutustuin Trevison alueen silkintuotannon historiaan. Oli myös mahtavaa päästä toteuttamaan ääniteos suureen, hallimaiseen tilaan.”
Kesällä 2024 taiteilija vietti kuukauden Madridissa kurssikavereidensa Kate Ruckin ja Petra Vehviläisen kanssa tutustuen Factum Arten toimintaan. Monialainen yritys keskittyy nykytaiteen digitaaliseen välittämiseen ja jäljennösten tuottamiseen. Factum Arte työskentelee nimekkäiden nykytaiteilijoiden, kuten Marina Abramovićin ja Shezad Dawoodin, kanssa.
Sisaryhtiönsä Factum Foundation for Digital Technology in Preservationin kautta yritys myös dokumentoi ja materialisoi uudelleen kulttuuriperintöä digitaalisesti.
Niinikoski pääsi seuraamaan, kuinka Getty-museon kokoelmaan kuuluvasta Vincent Van Goghin maalauksesta Iirikset (1889) luotiin jäljennös, joka toi esiin museon konservaattoritiimin tutkimustuloksia. Löydösten mukaan maalauksen iirikset ovat olleet alkujaan violetteja nykyisen sinisen sävyn sijaan. Prosessissa alkuperäinen teos 3D-skannattiin, skannauksen mukainen rosoinen maalauspinta 3D-tulostettiin, ja uudelleenmääritellyt värit mustesuihkutulostettiin sen pinnalle. Lopputuloksena syntyi vaikuttava jäljennös, joka toi esiin teoksen mahdollisen alkuperäisen värimaailman.
Prosessi herätti Niinikoskessa ajatuksia analogisen ja digitaalisen informaation välisistä yhteyksistä.
“Olen kiinnostunut objektien materialisoitumisesta analogisesta digitaaliseksi ja toisinpäin. Installaatioissani irrotan dataa jostakin fyysisestä eleestä tai tapahtumasta ja muunnan sen taas toiminnaksi, jonka voi kuulla tai nähdä. Tällä tavalla syntyy kiinnostava vuorovaikutus, jossa voimme päästä käsiksi informaatioon, jota emme muuten aistisi.”
Poikkitaiteellinen yhteistyö ja kontaktit avainasemassa
Kuvanveiston opintojen lisäksi Niinikoski on opiskellut ohjelmointia ja hyödyntänyt musiikkiteknologian, valo- ja äänisuunnittelun sekä äänitaiteen kurssitarjontaa Taideyliopistossa.
“Työskentelyni on holistista ja löydän siihen usein yhtymäkohtia muilta aloilta. Tällä hetkellä työstän säveltäjä Olli Moilasen kanssa poikkitaiteellista installaatiota ja konserttia. On ollut hauska huomata, miten tekstiilitaiteessa ja säveltämisessä on lopulta molemmissa kyse asioiden järjestämisestä tiettyyn rakenteeseen.”
Yhteisöllinen tekeminen kiinnostaa Niinikoskea. “Olen venyttänyt itseni aika äärimmäisyyksiin tekemällä suuren osan töistäni yksin. Olen tutkinut, haalinut uusia taitoja, ohjelmoinut, rakentanut elektroniikan, punonut käsin, installoinut ja siinä samalla hakenut apurahoja. Käsintehdyt tekstiilit, ohjelmointi ja elektroniikan rakentaminen on yllättävän aikaavievää. Olisi hienoa työskennellä projekteissa, joissa on isompi tiimi ja eri alojen osaajia.”
Apurahoilla on erityinen merkitys paikkasidonnaisen ja tutkimuksellisen taiteen alalla, sillä ääni-installaatioille ei löydy samalla tavalla ostajia kuin vaikkapa maalauksille. Kansainvälinen verkostoituminen tuo nuorelle taiteilijalle niin työmahdollisuuksia kuin yhteistyökumppaneita, joilta saada apua teosten teknisessä tuotannossa.
“Verkostoitumisessa on tärkeää, että rohkeasti lähestyy ihmisiä ja itseään kiinnostavia tahoja”, Niinikoski toteaa.
Keväällä Espoon EMMAssa, syksyllä Belgian Antwerpenissä
Kuvataideakatemian maisterinäyttelyssä ollut Niinikosken teos Sonic mediations on tulossa esille EMMA – Espoon modernin taiteen museoon loppukeväästä 2025. Teos tulee osaksi Saastamoisen säätiön taidekokoelmaa esittelevää Dialogeja-näyttelyä, jota varten taiteilija valmistelee uutta performanssia.
Niinikosken ja Moilasen interaktiivinen soiva installaatio nähdään kirjallisuusfestivaali Runokuussa. Installaatiossa aiemmista teoksista tutut punotut kaiuttimet ja mekaaniset veistokset reagoivat runoperformansseista ja harppukonsertista syntyvään ääneen ja liikkeeseen.
Syksyllä puolestaan on luvassa Suomen Kulttuurirahaston myöntämä residenssijakso Belgian Antwerpenissä, jossa Niinikosken on tarkoitus työskennellä muiden äänitaiteilijoiden kanssa. Hän on aiemmin opiskellut Antwerpenissä muotia, ja aikoo nyt verkostoitua kaupungin taidemaailmaan.
“Uransa alkuvaiheessa olevien taiteilijoiden kansainvälistymisen tukeminen on äärimmäisen tärkeää. Meillä on Suomessa kiinnostava taiteen kenttä, jolla on paljon potentiaalia kansainvälisillä markkinoilla. Tavoitteenani on tehdä taiteellisesta työstäni kannattavaa, ja juuri siihen tarvitsen kansainvälisiä kontakteja.”
Lisätiedot: prissniinikoski.com ja Instagram @prissui.
Teksti: Stella Sironen