Taina Mäki-Iso: ”Fyysinen komiikka sopii kaikille liikkeestä ja huumorista kiinnostuneille”

Fyysiseen teatteriin ja klovneriaan erikoistunut ohjaaja Taina Mäki-Iso toimii Taideyliopiston avoimen yliopiston Fyysinen komiikka -opintokokonaisuuden (20 op) vetäjänä keväällä 2025. Kurssi tarjoaa keinoja liikelähtöiseen näyttelijäntyöhön sekä ideoita fyysisen komiikan tekemiseen. Opintokokonaisuus koostuu 10 viikonlopusta ja yhdestä työpajaviikosta. Opettajina toimivat Taina Mäki-Iso, Antti Silvennoinen, Anna Thuring, Soile Mäkelä, Marc Gassot ja Tomas Kasprzyk.

Taina Mäki-Iso. Kuva: Mika Haaranen.

Mitä on fyysinen komiikka, Taina Mäki-Iso?

”Fyysinen komiikka perustuu ensisijaisesti liikkeeseen ja fyysiseen ilmaisuun, ei niinkään tekstiin. Se ei kuitenkaan tarkoita, etteikö puheella ja tekstillä olisi roolia fyysisessä komiikassa. Fyysinen komiikka sisältää monia eri lajeja ja tekniikoita, kuten miimiä, klovneriaa, slapstickia ja bouffonia, joissa huumorin ja komiikan keskeinen elementti on liike.

Fyysinen komiikka -opintokokonaisuus tarjoaa lähtökohtia ja työkaluja paitsi komiikan tekemiseen myös kaikkeen liikelähtöiseen näyttelijäntyöhön. Vaikka fyysinen komiikka on kurssin keskiössä, opit ovat sovellettavissa laajasti.”

Kenelle kurssikokonaisuus soveltuu?

”Fyysisen teatterin kurssit kiinnostavat yleensä teatterin, tanssin, musiikin ja sirkuksen tekijöitä , mutta kurssi tarjoaa jokaiselle jotain – läsnäolotaitoja,  vuorovaikutuksellisuutta ja syvällistä fyysistä ilmaisua. Kaikki osallistujat voivat löytää oman tapansa työskennellä ja oppia, riippumatta taustastaan.

Fyysinen komiikka sopii kaikentasoisille esiintyjille. Kurssilla liikutaan paljon, mutta se ei tarkoita, että osallistujan pitäisi olla mitenkään huipputreenattu. Työpajoissa keskitytään prosessiin, ja kurssi huipentuu viiden päivän intensiiviseen työskentelyjaksoon, jossa rohkeasti kokeillaan ja sovelletaan opittua. Demoesityksissä keskeistä ei ole lopputulos, vaan itse prosessi – oppiminen tapahtuu yhdessä kokeilemalla ja tutkimalla, ei pelkästään valmiiksi suunniteltujen numeroiden esittämisellä.”

Millaisia ovat harjoitukset tai tekniikat, joita fyysisen komiikan opettamisessa käytetään?

”Kurssin punaisena lankana on tutkia fyysistä komiikkaa monesta eri näkökulmasta tarkoin kuratoitujen harjoitteiden kautta. Näin ollen harjoitukset ja tekniikat ovat monipuolisia.

Yksi keskeinen harjoitus liittyy kehon jännitetasojen tiedostamiseen ja niiden käyttöön. Moni opettaja korostaa harjoitteita, joissa kehotetaan välttämään ”arkikehoa” – sitä, joka esimerkiksi hakee mehua keittiöstä – ja sen sijaan työskennellään tietoisesti kehon eri jännitetasojen kanssa. Tutkitaan miten niitä voidaan hyödyntää ilmaisussa, tilanteen luomisessa tai suhteessa tilaan.

Lisäksi kurssilla havainnoidaan, mikä kussakin osallistujassa on ainutlaatuista ja koomista. Harjoitukset perustuvat pitkälti Jacques Lecoq -pedagogiikkaan, mutta kurssilla otetaan vaikutteita myös pekingoopperasta ja tsekkiläisestä nykymiimistä.”

Mitä taitoja osallistujat oppivat kurssilla? Voiko fyysistä komiikkaa soveltaa muilla esiintymisen alueilla, kuten draamassa?

”Kurssilla korostuvat leikillisyys ja tietoinen läsnäolo. Nämä ovat taitoja, joita voidaan soveltaa monilla esittävän taiteen alueilla. Opiskelija voi itse määrittää, miten soveltaa oppimaansa – esimerkiksi omaan opetustyöhön tai soveltavaan draamaan. Kurssilla opitaan fyysisen komiikan perusteita, kuten rytmiä, ajoitusta ja kehollista artikulaatiota. Osallistujat saavat työkaluja leikillisyyteen, koomisen hahmon ja tilanteen luomiseen sekä oman fyysisen ilmaisun kehittämiseen. Joitain kurssin tekniikoita, kuten miimiä tai pekingoopperaa, pidetään vaativina ja niihin syventyminen vaatiikin vuosien harjoittelua. Tällä kurssilla opiskelijat pääsevät kuitenkin tutustumaan niihin ja voivat saada niistä inspiraatiota omaan työskentelyynsä.”

Miksi fyysinen komiikka on tärkeä osa teatterin ja esiintymisen maailmaa?

”Fyysinen komiikka on varmaan aina ollut osa esittäviä taiteita tai vaikkapa elokuvaa. Monet arvostavat esimerkiksi Charlie Chaplinin ja Buster Keatonin klassista fyysistä komiikkaa. Tämän päivän fyysinen komiikka ammentaa esimerkiksi commedia dell´arten perinteestä.  Ihmiset voivat löytää fyysisestä komiikasta iloa myös arkielämässä, esimerkiksi imitoidessaan muita tai tehdessään tahallisia kömmähdyksiä. Se on yleismaailmallista ja vetoaa monenlaisiin yleisöihin.”

Taina Mäki-Iso on fyysiseen teatteriin ja klovneriaan erikoistunut ohjaaja ja opettaja, joka työskentelee laajalti teatterin, tanssin, sirkuksen ja musiikin ammattilaisten, opiskelijoiden ja harrastajien kanssa. Hän esiintyy myös klovnina ja hän on tehnyt useita sooloesityksiä.

Uusia polkuja avoimesta – hae fyysisen komiikan opintokokonaisuuteen ja kevään 2024 kursseille 9.12. mennessä

Fyysisen komiikan opintokokonaisuus (20 op) järjestetään kevään 2025 aikana tammi-kesäkuussa 10.1.-6.6.2025. Opintokokonaisuus sopii aiheesta kiinnostuneille esiintymisen ammattilaisille, opiskelijoille tai harrastajille ja siihen haetaan Taideyliopiston avoimen yliopiston haun kautta 19.11.-9.12.2024.

Taideyliopiston avoin yliopisto tarjoaa monipuolisen valikoiman musiikin, kuvataiteen, teatterin ja tanssin opintoja sekä runsaasti yrittäjyys- ja työelämäopintoja. Avoimen yliopiston kursseilla voit tutustua taiteen korkeakouluopintoihin, täydentää ammatillista osaamista tai harrastaa taidetta parhaiden asiantuntijoiden opetuksessa.

Taideyliopiston alumnit, jotka ovat valmistuneet 1.8.2020 jälkeen, voivat täydentää opintojaan maksutta Taideyliopiston avoimen yliopistossa. Lue lisää jatkuvan oppijan opinto-oikeudesta.

Kaikki kevään 2024 kurssit julkaistaan 5.11.