Sibelius-Akatemian nuorisokoulutuksen opiskelija: Pitkäjänteisyys olisi entistä tärkeämpää – tähtäin pikavoittojen sijaan suuremmissa tavoitteissa

Lue klarinetisti Samuel Ahosen haastattelu

Samuel Ahonen Photo: Karoliina Pirkkanen

Kuka olet ja mitä opiskelet Taideyliopistossa?

Olen 15-vuotias klarinetisti Samuel Ahonen. Olen kotoisin Tampereelta ja käyn sieltä käsin nuorisokoulutuksessa Helsingissä. Aloitin opinnot täällä 13-vuotiaana. Opiskelen myös sävellystä Pirkanmaan musiikkiopistossa Minna Leinosen johdolla. 

Mikä motivoi sinut hakemaan nuorisokoulutukseen?

Vanhempani ovat muusikoita, ja kotona on aina kannustettu soittamiseen. Isä on klarinetisti ja soitin löytyi osin sitä kautta. Sibelius-Akatemiaan hakeuduin opettajan perässä: hain professori Harri Mäen takia, hän on yksi Suomen parhaimmista klarinetinsoiton opettajista. Täällä on muutenkin todella korkea pedagoginen taso.  

Mitä kaikkea opiskeluihin tällä hetkellä kuuluu?

Sibelius-Akatemiaan on kotoa vähän matkaa, joten teen aika paljon musiikin opintoja myös Tampereella. Käyn Helsingissä etenkin yksityistunneilla ja Järvenpäässä kamarimusiikkileireillä Kallio-Kuninkalassa. Lisäksi pääsen osallistumaan erilaisille Sibelius-Akatemian järjestämille mestarikursseille.  

Minkälainen on tyypillinen opiskeluviikkosi nuorisokoulutuksessa?

Maanantaista torstaihin käyn peruskoulua normaalisti. Lähtökohtaisesti perjantait ovat minulle vapaita koulusta. Silloin käyn aamuisin Tampereella sävellystunnilla. Sen jälkeen lähden Helsinkiin klarinettitunnille, jonka jälkeen palaan kotiin.  Välimatka ei ole haastava – käytän myös matkustusajat hyödyksi! 

Minkälaisia unelmia sinulla on?

Sekä koulussa että musiikissa tavoitteellisuus on minusta tärkeää. Koulun eteen pitääkin tehdä vähän enemmän töitä, jotta siellä arvosanat pysyvät riittävän korkealla. Peruskoulun jälkeen suunnitelmissa on lukio.  

Haluan ehdottomasti tehdä tulevaisuudessa muusikon töitä ammatikseni, ja olisi hienoa saada soittaa vakituisesti orkesterissa. Siellä yksittäisellä puhallinsoittajallakin on suuri rooli: pääsee toteuttamaan itseään ja tuomaan omia vahvuuksiaan esille muusikkona. Haluaisin tehdä myös freelance-töitä, mutta muusikon elämä Suomessa voi olla haastavaa. Siinä painavat myös taloudelliset seikat. 

Säveltäjänä kokeilen tällä hetkellä erilaisia tyylejä: juuri nyt teen melodisempaa musiikkia ja etsin samalla mahdollisimman omintakeisia harmonioita. Juuri nyt työstän teosta klarinetille ja pianolle, joka kuullaan marraskuussa Nokialla.  Pakko rehellisesti myöntää, että kun aloitan sävellystyön, ei alussa aina ole sitä “suurta inspiraatiota”. Mitä enemmän teosta työstää, sitä paremmin saa kiinni siitä mikä juuri tässä sävellyksessä on “se juttu” mitä lähteä viemään eteenpäin.  

Mitkä ovat olleet mieleenpainuvimpia kokemuksia nuorisokoulutuksessa?

Olen saanut uusia ystäviä. Se näkyy esimerkiksi siinä, että kun menee musiikkileirille, siellä on jo tuttuja. Tietenkin kaikki omat klarinettitunnit professorin johdolla ovat huippuja! Nuorisokoulutuksen opiskelijat tulevat eri puolilta maata. Siitä huolimatta täällä on mielestäni hyvä henki.  

Tuntuu, että olen näiden vuosien aikana saanut todellisen buustin omaan soittoon ja yhteisö on kovatasoinen. Esimerkiksi luokkatunneille osallistuu opiskelijoita nuorisokoulutuksesta maisterivaiheeseen. Ne ovat aivan mahtavia: tapaat koko klarinettijoukon ja pääset olemaan osa sitä. Kaikki pyrkivät tekemään parhaansa. Tällä hetkellä ajatukseni on, että haluan jatkaa opintoja Sibelius-Akatemiassa. 

Minkälaisia valmiuksia mielestäsi tulevaisuuden ammattimuusikolta tarvitaan?

Asenne on tosi tärkeä – sitkeys ja kova työnteko palkitsee. Nykyään tuntuu, että eletään yhteiskunnassa, jossa monet palkinnot tulevat vähän liian helposti ja kovan työn tekeminen koetaan entistä epämiellyttävämmäksi.

Pitkäjänteisyys olisi kuitenkin minusta entistä tärkeämpää – tähtäin tulisi olla pikavoittojen sijasta suuremmissa tavoitteissa. Pääsin toisella hakemalla Radion sinfoniaorkesterin nuorten solistien konserttiin. Se oli pitkä prosessi, josta jäi hyvä tunne – positiivisen haikea olo, kun se lopulta oli ohitse. Matkaan kuuluvat aina sekä ylä- että alamäet, ja usein mitä alempana käy, sitä korkeammalle lopuksi saattaakin päätyä. Pettymyksiäkin tulee väistämättä. Opettelen vielä sietämään niitä – ehkä niiden vain jälkeen lähtee vähitellen rakentamaan uudelleen. Mutta se ei tapahdu hetkessä vaan vie aina hetken.  


Sibelius-Akatemian nuorisokoulutus tuo musiikillisesti lahjakkaat ja motivoituneet lapset ja nuoret ammattiopintoihin tähtäävän musiikinopetuksen piiriin. Koulutus järjestetään yhteistyössä suomalaisen musiikkioppilaitosverkoston kanssa. Se on valtakunnallista ja toimii lähtöalustana kohti musiikin korkeakouluopintoja. Sibelius-Akatemian nuorisokoulutus täyttää 140 vuotta vuonna 2024.

Tutustu nuorisokoulutuksen opiskelijoihin