Puhallinorkesterinjohdon opiskelija: Saamme kaikki yhtä paljon aikaa kapellimestarin korokkeella

Yoann Combémorel on ranskalaisyntyinen puhallinorkesterinjohdon opiskelija.

Yoann Combémorel
Photo: Karoliina Pirkkanen

Mikä sai sinut hakeutumaan Sibelius -Akatemiaan?

Opiskelu Sibelius-Akatemiassa on yksinkertaisesti unelma, jos haluaa tulla kapellimestariksi. Ainakin minulle se oli sitä. Tästä ”Jorma Panulan koulusta” tulee paljon hyviä kapellimestaria, ja mielestäni se ei ole sattumaa. Myös kaikki ne kapellimestarit, joista pidän ja joiden johtamistavan tunnen itselleni läheiseksi, ovat Sibelius-Akatemiasta. Suhtaudun myös intohimoisesti Suomeen ja haluaisin tutustua tähän maahan ja kulttuuriin. Ihmiset ovat täällä erilaisia ​​kuin kotimaassani Ranskassa; sanoisin, että he ovat avoimempia ja kunnioittavat toistensa henkilökohtaista tilaa. Täällä elämä on rauhallista.

Mikä tekee mielestäsi Sibelius-Akatemiasta ainutlaatuisen oppimisympäristön?

Tunnelma täällä on upea. Meitä kaikkia pidetään samanarvoisina, mutta samalla tiedämme, että meillä kaikilla on oma tilamme ja omat vaikeutemme ja luultavasti erilainen tapa lähestyä orkesterinjohtoa ja musiikkia. Saamme kaikki yhtä paljon aikaa kapellimestarinkorokkeella ja oppitunnit ovat yhteiset pää- ja sivuaineopiskelijoille. Nautin todella opiskelijakollegoiltani ja heidän kanssaan oppimisesta.

Uskon myös, että Sibelius-Akatemia välittää oppilaistaan ​​ja näyttää tekevän niin paljon kuin mahdollista tarjotakseen meille hyvän ympäristön. Akatemia luottaa opiskelijoihinsa. Pääsemme myös kuuntelemaan RSO:ta ja HKO:ta ilmaiseksi, mikä on aivan mahtavaa! Harjoitusten jälkeen voit vain siirtyä alakertaan suureen konserttisaliin kuuntelemaan korkealaatuista orkesterikonserttia – teen niin ainakin kerran viikossa!

Millainen on tyypillinen opiskelupäiväsi?

Tyypillinen viikko minulle voisi olla jotain tällaista: maanantaina ja tiistaina johdamme orkesteria, meillä saattaa lisäksi olla valmistelevia oppitunteja ja videopalauteistunto sen jälkeen. Keskellä viikkoa meillä saattaa olla myös vaikkapa tapaaminen opiskelemamme säveltäjän kanssa tai esimerkiksi orkestrointia. Yleensä lopuviikosta ja viikonloppuisin työskentelen seuraavan viikon partituurin parissa. Jo tämän kaiken opiskelu on melko intensiivistä, mutta lisäksi meillä on muitakin opintoja – minulla piano, pasuuna, musiikkianalyysi, suomen kielen kurssit, partituurin lukeminen ja musiikin historia. Ja lisäksi meidän on löydettävä aikaa omaa harjoitteluun ja nukkumiseen.

Miten opinnot valmistavat sinua työelämään?

Parasta on aika, jonka saamme orkesterin kanssa. Saamme johtaa oikeaa live-orkesteria 1 tai 2 kertaa viikossa. Tämä on ainutlaatuista ja tarjoaa meille mahdollisuuden oppia asioita syvästi. Lisäksi meillä on jprojekteja ammattiorkesterin kanssa, joten saamme paljon kokemusta, tilaa kokeilla ja myös mahdollisuuksia tehdä virheitä. Työelämässä tilanne on täysin toinen; virheille ei ole sijaa. Muusikoita on johdettava hyvin ensimmäisestä nuotista viimeiseen, jos haluaa selviytyä kapellimestarimaailmassa. Sibelius-Akatemian järjestelmän ansiosta minusta tuntuu, että opintojeni päätyttyä olen valmis kohtaamaan tämän todellisuuden. Myös jos olemme poissa opinnoista töiden, kilpailujen tai muun takia, täällä ymmärretään ja meitä kannustetaan menestymään urallamme. Kapellimestarina yritän myös kuunnella, kuinka kapellimestarit lähestyvät musiikkia omista kulttuurisista lähtökohdistaan ​​- se on aina hyvä oppimiskokemus myös tulevaa uraa ajatellen.

Onko sinulla mahdollisuuksia tai tahtoa tehdä yhteiskunnallisesti kantaaottavaa taidetta? Koetko, että sinua kannustetaan siihen?

Kyllä, ja se on minulle tärkeää. Uskon, että kyse on koulutuksesta, ja avainsana on altistaminen; lapsille ja nuorille on kerrottava taiteesta. Jos annat jollekin työkalut oppia ajattelemaan itse, kuunnella muita ja oppia ilmaisemaan itseään, se muuttaa jo paljon. Suomi on tässä asiassa paljon edistyneempi kuin Ranska!

Kuka?

Yoann Combémorel on ranskalaissyntyinen puhallinorkesterinjohdon ensimmäisen vuoden opiskelija Sibelius-Akatemiassa. Hän on myös Lyon Metropole Orchestran musiikillinen johtaja ja Ensemble Musical RhônAlpinin perustaja.