Professori Cecilia Zilliacukselle avoin ja turvallinen ilmapiiri on avainasemassa
Zilliacus aloitti Sibelius-Akatemian viulumusiikin pforessorina syksyllä 2023.
Koska Zilliacuksella on juuret Suomessa, hän koki luontevaksi hakea professuuria Taideyliopistosta.
“Olen aina ihaillut Suomen musiikkikasvatusjärjestelmää. Ruotsissa minulla on ollut useita suomalaisia opiskelijoita, ja he tuntuvat aina tietävän paljon. Heillä on erityinen asenne – täällä on jotain ainutlaatuista. Tarvitsin myös jotain uutta elämääni”, Zilliacus kertoo.
Musiikkialan ammateissa pyritään usein tavoittelemaan ”täydellisyyden” käsitettä. Zilliacus on huomannut, että ainakaan Ruotsissa täydellisyyden määritelmä ei aina ole positiivinen; sen voidaan tulkita vahingoittavan itsetuntoa ja aiheuttavan paineita.
“Haluaisin muuttaa sanan merkitystä. Minulle täydellisyys on jotain, jota tavoitella sen parhaimmassa merkityksessä – se voi olla meille hyödyksikin. Uskon, että täydellisyyteen voidaan päästä, kun musiikki ja tekniikka kohtaavat; niitä ei voi erottaa toisistaan. Tästä meidän on muistutettava itseämme joka päivä.”
Opiskelijat tarvitsevat aikaa kehittyäkseen niiksi taiteilijoiksi, joiksi heidän on tarkoitus tulla
Opettajana Zilliacus pyrkii olemaan positiivisella tavalla rakentava.
“Haluaisin pystyä antamaan palautetta tavalla, joka vahvistaa opiskelijan itseluottamusta. Haluan heidän olevan itsenäisiä ja ymmärtävän, että he ovat vastuussa omasta musiikistaan. Autan heitä kaikin tavoin, mutta mitä nopeammin he ymmärtävät, että heidän on itse tehtävä työ ja löydettävä salaisuudet, sitä paremmiksi he tulevat – ja heistä tulee niitä taiteilijoita, joiksi heidät on tarkoitettu”.
Musiikkiopiskelijoiden on oltava tekniikaltaan päteviä, osattava lukea nuotteja nopeasti, soittaa puhtaasti ja tehdä yhteistyötä muiden muusikoiden kanssa. Zilliacus kuitenkin korostaa, että musiikin ammattilaiseksi menestymisen ensimmäinen ja tärkein asia on halu ja tahto tehdä musiikkia.
“Erityisesti kamarimusiikki opettaa paljon: sekä soittotaitoa että sosiaalisia taitoja, jotka mielestäni ovat äärimmäisen tärkeitä. Muusikon on osattava toimia erilaisissa sosiaalisissa ympäristöissä, opittava sekä johtamaan että seuraamaan ja yhdistämään nämä kaksi.”
Zilliacus lisää luetteloon myös muita taitoja, kuten oman osaamisen markkinoimisen, rahoituksen hakemisen omiin projekteihin ja sosiaalisen median ymmärtämisen.
”Kaiken tämän huomioiminen opetussuunnitelmassa on hienovaraista tasapainoilua, sillä samalla on huolehdittava taiteellisen tekemisen laadusta. Opiskelijoille on annettava aikaa kehittyä taitavana muusikkoina. Tätä odotan Sibelius-Akatemiassa olevan paremmin tarjolla kuin joissakin muissa paikoissa.”
”Haluaisin kohdella jokaista opiskelijaa yksilöllisesti”
Opetuksessaan Zilliacus noudattaa ”mestarikurssimaista” konseptia, jossa kaikki, mukaan lukien pianisto, soittavat yhdessä. Yksityistunteihin yhdistettynä hän on havainnut tämän olevan rakentava tapa opettaa. Avainasemassa on avoimen ja turvallisen ilmapiirin luominen.
”On erittäin tärkeää luoda ilmapiiri, jossa opiskelijat voivat tuntea olonsa kotoisaksi, voivat olla valmiita ottamaan riskejä ja kokeilemaan uusia asioita. Uskon, että heidän tulisi myös oppia ilmaisemaan ajatuksiaan ja itseään sekä musiikkiaan. Yhteiskunnassamme tämä näyttää tulleen entistä tärkeämmäksi.”
Zilliacus on käyttänyt Liz Lermannin Critical Response Process -menetelmän ideoita saavuttaakseen toivomansa ilmapiirin. Siinä jokainen opiskelija saa ”tähtihetkensä” erityisellä tavalla. Opettaja keskustelee opiskelijan kanssa ennen soittoa ja kyselee, mitä tämä haluaa tarkastella tai saavuttaa esityksellään. Sen jälkeen opiskelija soittavat, ja kuulijat voivat antaa positiivista palautetta keskittyen siihen, mikä heistä oli erityisen hyvää. Opiskelija voi esittää kysymyksiä tai keskustella asiasta, josta oli puhunut opettajan kanssa ennen soittamista.
”Tämä on osoittautunut erittäin hedelmälliseksi! Toivon, että he saisivat tästä turvallisuuden tunnetta ja varmuuden siitä, että yleisö on heidän puolellaan. Ehkä opiskelijat voivat siirtää tätä ilmapiiriä luokasta esiintymislavallekin, säilyttää tämän turvallisuuden tunteen esiintyessään: että se on heidän hetkensä.”
Viulisti Cecilia Zilliacus nimitettiin Sibelius-Akatemian viulunsoiton professoriksi keväällä 2023. Hän aloitti tehtävässään elokuussa 2023.