Oopperaohjaaja Noa Naamat: Figaron häät on mestariteos
Noa Naamat ohjaa Figaron häät -klassikko-oopperan
Sibelius-Akatemian ooppera saa huhtikuun 2024 Figaron häät -oopperan ohjaajavieraakseen kansainvälisesti kovassa nosteessa olevan israelilaissyntyisen Noa Naamatin. Haastattelimme Noaa pari päivää hänen Helsinkiin saapumisensa jälkeen.
Teillä oli eilen ensimmäiset harjoitukset. Miten ne menivät?
Ne menivät todella hyvin! Aamulla pidin esitelmän tuotannon konseptista ja kokonaisnäkemyksestä. Sitten tapasimme laulajien kanssa, ja meillä oli kiinnostavia keskusteluja roolihahmojen ominaispiirteistä. Ensimmäinen päivä keskittyy yleensä yhteisten peruspelisääntöjen määrittelemiseen tuleville viikoille. Kaikilla oli mahtava energia ja odotan innolla harjoituksiamme!
Mikä sai sinut tavoittelemaan uraa oopperaohjaajana? Kerro tarinasi.
Aloitin lukiossa teatteriharrastukseni ensiksi näyttelijänä, mutta ohjasin ensimmäisen näytelmäni, Ionescon ”The Lessonin”, jo 16-vuotiaana! Se oli innostava kokemus ja jo silloin tajusin ohjaamisen olevan kutsumukseni. Ensimmäistä kertaa kävin oopperassa Tel Avivissa 19-vuotiaana ja olin haltioissani sen musiikillisesta ja tarinankerronnallisesta voimasta. Vain kaksi viikkoa myöhemmin aloin työskennellä Israeli Operassa ja loppu on historiaa.
Mitkä ovat lempihetkiäsi oopperaohjaajana?
Niitä on monia. Nautin, kun pääsen todistamaan laulajien roolihahmojen kehityskaarta ensimmäisestä harjoituksesta aina viimeiseen esitykseen asti. Rakastan myös hetkeä, kun pääsemme lavalle ensimmäistä kertaa ja lavastus, valot ja puvustus loksahtavat omille paikoilleen. Oopperatuotanto on upea matka, joka palkitsee hetki hetkeltä enemmän.
Miten kuvailisit ohjaustapaasi?
Koetan aina pureutua syvälle oopperan maailmaan. Kysyn itseltäni, mitkä tekijät sitä määrittävät? Millainen hierarkia ja millaiset valtarakenteet siinä vallitsevat? Pyrin aina tarkastelemaan teoksen yleismaailmallisia ja ajattomia teemoja. Yritän ilmentää niitä nykypäivän kontekstissa, sillä oopperan tulee pysyä ajankohtaisena ja samaistuttavana yleisölleen.
Miksi Figaron häät on yksi maailman kuuluisimmista oopperoista ja mikä tekee siitä niin upean?
Figaron häät on mestariteos täynnä energisiä hahmoja, absurdin koomisia tilanteita ja jatkuvia juonenkäänteitä. Esimerkiksi toisen näytöksen loppukohtaus on mieletön, tarkkaan hiottu kuin sveitsiläinen kello!
Mozartin upea musiikki yhdistettynä Da Ponten terävään librettoon kehitti aikoinaan opera buffa -tyylisuuntaa paljon eteenpäin. Ooppera irrottautui komediahahmojen arkkityypeistä ja kuvasi heidät moniulotteisempina ja syvällisempinä. Figaron häät on monitasoinen teos, joka naurattaa ja pohdituttaa.
Mitä nykyaikaisia teemoja Figaron häissä käsitellään? Mitä syvempiä pohjasävyjä tarina sisältää?
Yhteiskuntaluokkien hierarkia ja aristokratian haastaminen ovat oopperan keskeisiä teemoja. Kreivi on tottunut saamaan tahtonsa läpi, mutta jokin oopperan tapahtumissa muuttaa tätä. Hänen valtapelinsä säännöt eivät päde enää. Tapahtumat muistuttavat minua nykyajan Me Too -liikkeestä – naiset puolustavat oikeuksiaan ja oman kehonsa itsenäisyyttä!
Neljännen näytöksen lopussa on tarinallisesti merkittävä hetki, kun kreivi pyytää muilta anteeksiantoa. Tunnistamalla ja tunnustamalla virheensä hän pyrkii sopeutumaan yhteisön arvoihin. Kreivin hyväksyminen takaisin yhteisöön menneisyydestään huolimatta välittää vahvan viestin erityisesti nykyajan cancel-kulttuurin kontekstissa: vastuunottaminen ja anteeksianto ovat yhteiskunnalliselle kehitykselle aivan keskeisiä ominaisuuksia.
Millainen ooppera tämä on opiskelijan näkökulmasta? Millaista sitä on harjoitella?
Mozartin ja Da Ponten oopperat ovat korvaamattomia oppimiskokemuksia. Roolihahmot ovat iältään lähellä nuoria laulajia, ja ne sopivat äänellisesti heille. Lisäksi oopperat ovat italiankielisilä, joten laulajat pääsevät harjoittamaan kielitaitoaan erityisesti resitatiivien parissa. Figaron häät on hyvä haaste, sillä roolit ovat suhteellisen isoja ja laulajat ovat lavalla valtaosan pitkästä oopperasta – hahmoilta vaaditaan uskottavuutta ja kykyä tarkkaan, koomiseen ajoitukseen.
Minusta Mozartin ja Da Ponten tekemät kolme oopperaa muodostavat yhdessä ”oopperan perusteet” ja ovat siten oivallisia kenelle tahansa oopperalaulajaksi pyrkivälle.
Oopperan on sanottu olevan elitistinen, ylihinnoiteltu ja vanhanaikainen taidemuoto. Millaisia ajatuksia tämä sinussa herättää?
En ole ikinä voinut samaistua väitteeseen. Olen kasvanut Israelissa juutalaisessa työläisperheessä ja juureni ylettyvät Irakiin ja Afganistaniin. Kulttuurinen taustani nojaa vahvasti siis Lähi-itään. Eurooppalaisella kulttuurilla, saati klassisella musiikilla tai oopperalla, ei ollut kasvatuksessani minkäänlaista roolia. Sitten 19-vuotiaana ensimmäinen oopperakäyntini oli sykähdyttävä kokemus.
Oopperassa minulla on etuoikeus työskennellä hyvin monimuotoisista taustoista tulevien ihmisten kanssa. Usein toivoisin yleisön näkevän, että kulissien takana olemme vain työtään rakastavia ihmisiä. Ytimessään oopperassa on kyse siitä, että joukko tavallisia ihmisiä luo yhdessä suurenmoisen elämyksen.
Millaisia neuvoja kansainväliseen verkostoitumiseen antaisit muusikon uraa tavoitteleville?
Ensinnäkin, ei ole mitään yhtä ainoaa väylää – jokainen voi itse oivaltaa, mitä tarvitsee kasvaakseen taiteilijana. Minulle on ollut olennaista hypätä ennakkoluulottomasti mukaan erilaisiin oopperakulttuureihin omine työmentaliteetteineen ja kielineen. Kulttuurin ja kielen tuntemus auttaa luomaan yhteyden oopperan teksteihin ja ihmisiin ympäri maailmaa.
Minusta on myös tärkeää olla jumittumatta yhteen ja samaan paikkaan. Taiteelliselle kehitykselle on keskeistä, että näkee maailmanlaajuisesti eri tapoja tehdä musiikkia ja teatteria. Sanoisin siis, että omistaudu seikkailulle ja nauti matkastasi!
Koe oopperaklassikko huhtikuussa!
Oopperakoulutus Sibelius-Akatemiassa
Sibelius-Akatemian oopperakoulutuksen opiskelijat esiintyvät opintojensa aikana neljässä täysimittaisessa produktiossa ja yhdessä pianistin kanssa esitettävässä dramatisoidussa konsertissa. Oopperakoulutuksen produktiot toteutetaan yhteistyössä kotimaisten ja ulkomaisten oopperan ja näyttämötaiteen ammattilaisten kanssa.