Oopperakummit tukevat uransa alussa olevia laulajia
Vuonna 2014 perustettu Oopperakoulutuksen kummit ry eli Oopperakummit toimivat aktiivisesti Taideyliopiston Sibelius-Akatemian oopperakoulutuksen ja -opiskelijoiden hyväksi.
Sibelius-Akatemian oopperakoulutus on kansainvälinen maisteriohjelma, johon valitaan joka toinen vuosi 8–12 hengen laulajaensemble. Tiivis kokoonpano toimii kahden ja puolen vuoden ajan pienenä, korkeatasoista ohjelmistoa esittävänä oopperatalona, monipuolista valmennusta tarjoavan oppilaitoksen suojissa.
”Aloite Oopperakoulutuksen kummit ry:n perustamiseksi lähti liikkeelle Suomen Pankissa työskennelleen Sinikka Salon ajatuksista. Hän näki, että moni kulttuurin ala, kuten oopperataide tulee Suomessa tarvitsemaan yksityisen tahon tukea. Hän oli toiminut Sibelius-Akatemian neuvottelukunnassa ja siten perehtynyt oopperakoulutuksen tilanteeseen”, kertoo yksi yhdistyksen perustajäsenistä ja pitkään puheenjohtajana toiminut Leena Masalin.
”Perustajajäseniin kuului joukko oopperataiteen ystäviä, ja kaikki ovat edelleen mukana yhdistyksen toiminnassa”, Masalin sanoo.
Nykyään yhdistyksessä on noin 70 jäsentä, ja se toimii aktiivisessa ja läheisessä yhteydessä oopperakoulutuksen ja opiskelijoiden kanssa, vuodesta 2022 Oopperakummien hallituksen puheenjohtajana toiminut Hannele Lindell kertoo.
”Näemme opiskelijoita Sibelius-Akatemian oopperan esityksissä Musiikkitalossa ja tapaamme heitä monissa muissa yhteyksissä. Seuraamme heidän kehitystään, kannustamme ja tuemme ammatillisessa kehittymisessä”, Lindell sanoo.
Oopperakummit järjestävät yksityiskonsertteja kummien kodeissa, jakavat apurahoja esimerkiksi koelauluihin osallistuville opiskelijoille, tukevat mestari- ja viikonloppukursseja sekä orkesteriyhteistyötä eri puolilla Suomea.
”Vuosittaisilla oopperamatkoilla tutustumme yhdessä syvemmin taidemuotoon ja näemme usein entisiä ”kummilapsiamme” esiintymässä eri puolilla Eurooppaa”, Lindell kertoo.
Varainkeruun myötä yhdistys on saanut myös muutamia merkittäviä lahjoituksia.
”Lahjoittajat arvostavat sitä, että he näkevät konkreettisesti, kenen opintoja ja uraa he ovat tukemassa. Pienelläkin panoksella voi olla mukana siivittämässä lahjakkaiden taitelijoiden uran alkuvaiheita”, Lindell kertoo.
Kotikonsertissa laulu tulee syliin
Yksityiset kotikonsertit ovat oleellinen osa kummitoimintaa, monen yhdistyksen jäsenen sanoin koko toiminnan suola, koska siellä kummit näkevät nuoret läheltä ja pääsevät aitoon keskusteluyhteyteen heidän kanssaan.
”Kaikkein mieleenpainuvimpia hetkiä kummitoiminnassa”, sanoo yhdistyksen hallituksen jäsen Miia Forstén kotikonserteista.
Esiintyjinä on sekä laulajia että korrepetiittoriopiskelijoita, sekä hiljattain aloittaneita että valmistuvia opiskelijoita. Ohjelman kokoaa Sibelius-Akatemian oopperakoulutuksen professori Markus Lehtinen joukkoineen.
”Tunnelma on eloisa ja innostunut. Kotikonsertit ovat erityinen tapa tutustua laulajiin ja samalla ne tarjoavat opiskelijoille tärkeää esiintymiskoulutusta, sillä tilanne on vaativa sekä laulajalle että pianistille, kun yleisö on niin lähellä”, Forstén jatkaa.
”On äärettömän inspiroivaa kohdata opiskelijoita kotikonserteissa. Ilmaisu ja tunnetila ovat toisella tavalla läsnä, ja pääsee näkemään läheltä, miten opiskelija saavuttaa tietyn sävyn lauluunsa”, Lindell kertoo.
Yhdistykseen vastikään liittyneille, oopperaa monipuolisesti harrastaville Mikko Mustoselle ja Anna Kotsalo-Mustoselle kummitoiminta tarjoaa erilaisen perspektiivin taidemuotoon.
”Oopperat ovat Musiikkitalolla erilaisia, pienimuotoisempia kuin isoissa katsomoissa esimerkiksi Kansallisoopperassa tai Savonlinnan oopperajuhlilla. Kummiyhdistyksessä näemme oopperan tekijöiden näkökulmasta. Laulajan taito ja tekemisen tapa avautuvat läheltä. Kotikonsertissa laulu tulee syliin”, he sanovat.
Myös minglaamisen taidot ovat laulajalle arvokkaita
Sibelius-Akatemian oopperakoulutuksen professorin Markus Lehtisen mukaan kummitoiminnalla on tärkeä tehtävä myös opiskelijoiden sosiaalisten taitojen vahvistajana.
”Aloitteleva laulaja pääsee esimerkiksi kotikonserteissa harjaannuttamaan uralla tärkeitä minglaamisen taitoja – ottamaan ihmisiä vastaan, kertomaan muusikkoudestaan ja käymään vapaamuotoista keskustelua erilaisten yleisöjen, sidosryhmien ja tukijoiden kanssa – ja samalla rakentamaan imagoaan laulajana”, Lehtinen sanoo.
”Laulaja on yksikkö, joka tekee töitä omasta persoonastaan käsin. Oopperakummien tarjoama turvallinen ja kannustava yhteisö vahvistaa hienolla tavalla nuoren tarvitsemaa itseluottamusta.”
Vaativan taidemuodon ja urapolun tukijoita tarvitaan
Masalin ja Forstén muistuttavat, että ooppera on vaativa taidemuoto, joka edellyttää opiskelijalta erityislaatuista intohimoa, sitoutumista ja paneutumista monella osa-alueella.
”Kulttuurin, varsinkin oopperataiteen rahoitus on tiukoilla. Siksi myös opiskelijoiden tukemiselle on erityinen tarve”, Masalin sanoo.
”Me olemme heidän puolellaan – haluamme, että he onnistuvat ja menestyvät”, Mustonen ja Kotsalo-Mustonen summaavat.
Oopperakummien jäseneksi voi liittyä yhdistyksen verkkosivuilla. Lue lisää yhdistyksen toiminnasta täällä.