Ohjaaja Victoria Newlynin ta daa -hetki on kauan ennen ensi-iltaa

Pääpäivä-palstalla seuraamme, miten taiteilija valmistautuu esitykseen.

Victoria Newlyn

”Matkani kohti ensi-iltaa alkaa jo varhain. Ei ole tavatonta, että ohjaajana työskentelen jopa pari vuotta ennen varsinaista esitystä oopperaesityksen suunnittelijoiden, puvustajien, kapellimestarin ja esiintyjien kanssa. Jos olen tehnyt työni hyvin, tunnen oloni vapautuneeksi ensi-illassa. Silloin on muiden vuoro.

Minun mini-ensi-iltani on jo aikaisemmin, kun esitän tulevan oopperan konseptin ja oman näkemykseni työryhmälle. Silloin minun on oltava uskottava ja saatava muut puolelleni. Jännitän tuota ensi-iltaa ja valmistaudun siihen aina mahdollisimman hyvin. Kutsun sitä omaksi ta daa -hetkekseni.

Olen työskennellyt aikaisemmin näyttelijänä, ja teen sitä yhä pienessä mittakaavassa. Haluan säilyttää yhteyden tunteeseen, että esiinnyn lavalla yleisön edessä. Se auttaa minua ymmärtämään oopperaesityksen laulajien ja muiden esiintyjien tunteita, kun he esiintyvät.

Tiiviin harjoituskauden jälkeen pidämme usein ensi-iltaa edeltävän päivän vapaana. Esityspaikalla ennen ensi-iltaa kokoan tiimin yhteen. Uskon, että fyysinen valmistautuminen ja kevyt 10–15 minuutin lämmittely valmistaa meitä esitykseen. Siihen kuuluu jossain vaiheessa, että pidämme toisiamme kädestä kiinni koko porukka.”

Kuka?

Victoria Newlyn ohjaa oopperakoulutuksen opiskelijoita Benjamin Britten: Albert Herring -oopperassa. Esitykset marraskuussa Musiikkitalolla.