Nigerialaisen näytelmäkirjallisuuden asiantuntija Onyeka Iwuchukwu haluaa kirjoittaa yhteiskunnallisista aiheista
Nigerialainen näytelmäkirjailija ja kirjallisuuden professori Onyeka Iwuchukwu toimii vuoden 2024 vierailevana professorina Taideyliopiston Teatterikorkeakoulussa. 16.1. hän pitää yleisöluennon.
”Olen innoissani Suomessa vierailemisesta, koska se antaa minulle mahdollisuuden olla vuorovaikutuksessa eri kulttuuritaustoista tulevien opiskelijoiden kanssa. Tulen Taideyliopistoon kuppi täynnä afrikkalaista kulttuuri- ja teatterikokemusta, ja tyhjennän sen opiskelijoille. Sitten täytän kuppini suomalaisella teatteri- ja kulttuurikokemuksella ja tuon sen mukanani kotiin”, professori Onyeka Iwuchukwu sanoo.
”Oppilaat saavat afrikkalaisen näkökulman teatteriin, ja se tulee olemaan heille muistamisen arvoinen kokemus. Uskon, kuten Igbo-kulttuurissa sanotaan: ”Matkustava ihminen on viisaampi kuin harmaapäinen ihminen.” On hyvä oppia muista kulttuureista”, hän jatkaa.
Iwuchukwun ura alkoi Nigerian yliopistossa (The University of Nigeria) Nsukkassa, missä hän opiskeli englantilaista kirjallisuutta ja draamaa.
”Opiskellessani alempaa korkeakoulututkintoa varten meidän piti tuottaa lyhyt näytelmä ohjauskurssille ja päätin kirjoittaa näytelmän itse. Sain paljon positiivista palautetta opiskelutovereiltani ja opettajiltani, ja se rohkaisi minua jatkamaan näytelmien kirjoittamista.”
Valmistuttuaan Iwuchukwu teki koulussa työtä, jota nigerialaiset kutsuvat nuorisopalveluksi. Sielläkin hän tuotti oman näytelmänsä oppilaiden kanssa.
”Tuotin itse kirjoittamani näytelmän, ja kaikki opiskelijat halusivat roolin siinä. Tämä auttoi minua laajentamaan näytelmää. Sen nimi oli ”An Only Son”, mutta se julkaistiin nimellä Sons for my Son. Sitä on esitetty useita kertoja. Olen vuosien varrella kirjoittanut näytelmiä ja tuottanut niitä esityksiksi, koska minulla on intohimo teatteriin.”
Jotkut Iwuchukwun näytelmistä ovat melko poliittisia.
”Uskon, että kirjailijoiden tulee olla yhteiskunnan omatunto. Näytelmissäni annan äänen äänettömille, arvostelen kehitystä ja edistymistä estäviä epäkohtia ja kehotan ihmisiä haastamaan kansakunnan korruptoituneet, häijyt ja turmeltuneet johtajat. Vaikka kritisoin esimerkiksi kotimaani työttömyystilannetta, tuon kuitenkin esiin myös positiivisia puolia kulttuuristamme”, Iwuchukwu sanoo.
Hän kirjoittaa vain näytelmiä, ei proosaa tai runoutta.
”Minulla ei ole kykyä kuvata henkilöitä elävästi osana toimintaa, mutta osaan kirjoittaa näytelmiä, joissa kaikki sulautuu dialogiin. Lisään vain lyhyitä näyttämöohjeita tarvittaessa. Näytelmän kirjoittaminen on minulle luonnollista. Joskus kuulen hahmojen puhuvan päässäni, ja kirjoitan heidän keskustelunsa ylös. En pidä kuvailevasta kirjoittamisesta.”
Naisia voimaannuttavaa teatterintutkimusta
Iwuchukwu valmistui tohtoriksi Lagosin yliopistosta (The University of Lagos). Nykyään hän on professori Englannin kielen ja kirjallisuuden laitoksella Nigerian kansallisessa avoimessa yliopistossa (The National Open University of Nigeria = NOUN), missä opintoja tarjotaan verkossa. Luennoitsijat luovat verkko-oppimateriaalit, ja opiskelijat osallistuvat tenttiin itseään lähellä olevissa opintokeskuksissa. Iwuchukwu on tällä hetkellä Calabar Cross Riverin osavaltiossa sijaitsevan, NOUNiin kuuluvan Calabar Study Centren johtaja.
”Oppilaat asuvat eri puolilla Nigeriaa sekä kaupungeissa että maaseudulla. Yliopistoa kutsutaan avoimeksi, koska se ei aseta rajoituksia opiskelijoiden iälle, sukupuolelle tai sosiaaliselle asemalle. Se tarjoaa erittäin joustavan foorumin yliopistokoulutuksen hankkimiseen”, Iwuchukwu sanoo.
Hänen tutkimusintressinsä muistuttavat hänen kiinnostuksenkohteitaan näytelmäkirjailijana.
”Suurin osa tutkimuksistani keskittyy draamaan, sosiaaliseen oikeudenmukaisuuteen ja naisten voimaantumiseen. Olen nainen ja tutkija, mutta olen päättänyt pysyä objektiivisena naisasioiden kuvaamisessa. Haluan myös antaa naisille itsevarmuutta. Olen kehittänyt feministisen teorian, jota kutsun ”focu-feminismiksi”. Sen avulla rohkaisen naisia keskittymään itseensä ja omiin tekoihinsa.”
Iwuchukwu jatkaa, että miesten syyllistämistä ei tulisi enää jatkaa, sillä se ei ole enää relevanttia.
”Olen kotoisin Anambran osavaltiosta Awkasta, ja esimerkiksi omassa kulttuuriperinnössäni naiset tyttärinä (Umuokpu) ovat erittäin arvostettuja ja heillä on viimeinen sana lähes kaikissa asioissa yhteisössään. Vaimoina heidän asemansa on kuitenkin erilainen. Kannatan sosiaalista oikeudenmukaisuutta kaikille, ja tavoittelen tasa-arvoista yhteiskuntaa.”
Yliopistot tarjoavat tukea nigerialaiselle teatterikulttuurille
Iwuchukwu kertoo, että Nigeriassa yliopistot ovat tärkeimpiä paikkoja nähdä teatteriesityksiä.
”Nigeriassa ei voi puhua teatterista puhumatta kolonialismista. Kolonialistit toivat mukanaan koulutuksen ja englanninkielen. Draamakirjailijat kirjoittavat pääosin englanniksi ja tuottavat näytelmiä länsimaisesta teatterista tutulle näyttämölle. Siksi suurin osa näytelmien tuottamisesta ja esittämisestä tapahtuu yliopistoissa. Opiskelijat oppivat näytelmien tuottamista ja ne luennoitsijat, jotka ovat näytelmäkirjailijoita, tuottavat myös näytelmiään kaikkien katsottaviksi.”
Iwuchukwu perusti National Open University of Nigeria -yliopistoon teatterin nimeltä NOUN Theatre.
”NOUN Theatre esittää lyhyitä, 20–30 minuutin näytelmiä pääasiassa iltapäivisin. Nykyisessä poliittisessa tilanteessa Nigeriassa on erittäin turvatonta, eivätkä ihmiset halua mennä teatteriin iltaisin. Näytelmätuotannot eivät ole enää niin eloisia kuin ennen.”
”Nigeriassa ei ole demokratiaa. Johtajamme eivät välitä kansasta. On vain epävarmuutta, epävakautta ja ihmiset ovat peloissaan. Tämä on vaikuttanut negatiivisesti taiteeseen ja kulttuurielämään maassamme”, Iwuchukwu sanoo.
Ennen epävakauden alkamista eri puolilla maata järjestettiin suuria kulttuurifestivaaleja, jotka houkuttelivat matkailijoita jopa ulkomailta.
”Perinteisissä kulttuuriesityksissä ryhmät esiintyvät areenatyyppisissä teattereissa, joissa esiintyjät ovat keskellä yleisön ympäröimänä. Näin yleisön jäsenet voivat kävellä esiintyjien ympärillä ja saada kaiken irti viihteestä. Tästä tulee igbo-sanonta: ”Näytelmää ei katsota yhdestä kulmasta.” Aiemmin oli myös valtakunnallinen taiteen ja kulttuurin festivaali, jossa esitettiin draamaa, runoutta ja muita kulttuuriesityksiä, joissa oli paikallisia piirteitä”, Iwuchukwu kertoo.
Nigeriassa kirjoja ja teatteriesityksiä ei ole helposti saatavilla
Nigeria on iso, monikulttuurinen ja monikielinen maa. Sen väkiluku on noin 213 miljoonaa, ja siellä on suurkaupunkeja kuten Lagos, jossa asuu noin 14 miljoonaa ihmistä.
”Tavoittelemme yhtenäisyyttä monimuotoisuudessa. Nigeriassa matkustavat ihmiset sanovat, että jokaisen kilometrin jälkeen tulee aina uusi kieli. Kirjallisissa ympyröissä viestintäväline on kuitenkin pääasiassa englanti. Jotkut kirjailijat kirjoittavat paikallisilla kielillä, mutta silloin on vaikea tavoittaa laajaa yleisöä. Jos kirjoitat kirjoja tai näytelmiä paikallisella kielellä, sinusta tulee paikallinen sankari, mutta jos kirjoitat englanniksi, voit tavoittaa maailmanlaajuisen yleisön. Olen igbo ja lisään näytelmiini joitain piirteitä äidinkielelläni, mutta pääasiassa kirjoitan englanniksi”, Iwuchukwu kertoo.
Lukijakunta on hyvin pieni. Suurin osa ihmisistä on lukutaidottomia, eivätkä he puhu englantia.
”Harva nigerialainen lukee kirjoja. Meillä on sanonta: ”Jos haluat pitää rahasi turvassa, piilota ne kirjaan. Kukaan ei löydä niitä.” Nuorempi sukupolvi ei ole kiinnostunut kirjojen lukemisesta vaan enemmän netissä tapahtuvasta viestinnästä. Internet ja sosiaalinen media ovat vieneet tilaa jo valmiiksi heikolta lukemiskulttuurilta. Toinen ongelma on, että kirjoja ei ole helposti saatavilla huonon taloudellisen tilanteen vuoksi. Pyrimme kuitenkin rohkaisemaan lukemista järjestämällä luentatilaisuuksia esimerkiksi kirjailijayhdistysten kirjakerhoissa ja kouluvierailuilla.”
Näytelmiä on vaikeaa saada julkaistua.
”Jos et ole menestyskirjailija etkä kirjoita kouluille, se on erittäin vaikeaa. Siksi monet näytelmäkirjailijat julkaisevat itse kirjansa. Minäkin olen itse julkaissut näytelmiäni. Jos haluat tulla kuulluksi, niin on tehtävä.”
Onhan tietysti TV ja Nollywood, suosittu nigerialainen elokuvateollisuus.
”Viimeisimmästä näytelmästäni Enough is Enough tehtiin itse asiassa I Believe -niminen elokuva, ja se oli minulle hieno kokemus. Osallistuin käsikirjoitukseen tekemällä mukautetun version näytelmästäni ja opin, että elokuvan käsikirjoittaminen eroaa todella paljon näytelmän kirjoittamisesta. Se on vaativampaa, mutta taloudellisesti kannattavampaa. Minulla ei ole ollut aikaa opiskella käsikirjoittamista. Elokuva sai kuitenkin hyvän vastaanoton. Minulla oli siinä jopa cameo-rooli – tai kuten me sanomme, ”waka-pass” -rooli”, Iwuchukwu hymyilee.
Professori Onyeka Iwuchukwu pitää avoimen luennon 16.1. klo 17.30–19, Myllyn Valkoisessa studiossa Taideyliopiston Sörnäisten kampuksella. Lue lisää (englanniksi).