Musiikkikasvatuksen opiskelija: Saat laaja-alaisen näkymän koko musiikkimaailmaan
Lue Joel Enqvistin haastattelu.
Kuka olet ja miten päädyit opiskelijaksi Taideyliopiston Sibelius-Akatemiaan?
Nimeni on Joel Enqvist, ja aloitin musiikkikasvatuksen opiskelun syksyllä 2019. Se tapahtui itse asiassa täysin odottamatta. En ollut koskaan ajatellut musiikista ammattia, vaikka musiikki oli aina ollut suuri osa minua. Lapsena soitin klassista viulua musiikkiopistossa, ja 15-vuotiaasta alkaen, musiikkiopiston jälkeen, soitin paljon kansanmusiikkia noin 10 vuotta.
Kun olin 26-vuotias ja työskentelin rautakaupassa, mietin, miten voisin kehittää itseäni ja millä alueella. Ajattelin opettajan ammattia mahdollisuutena.
Opettajan ammatti on aina kiinnostanut minua, ja ajatukseni oli työskennellä opettajana jonain päivänä. Siksi ajattelin, että musiikki ja pedagogiikka ovat hyvä yhdistelmä, joten mikä sopisi paremmin kuin musiikkikasvatus?
Uskalsin hakea ja pääsin sisään.
Millainen oli pääsykokeesi?
Aluksi piti kirjoittaa essee. Sen jälkeen meidät valittiin ensimmäiseen vaiheeseen, jossa piti toistaa rytmejä ja laulaa, taputtaa ja soittaa pianoa. Sitten oli vielä muutamia minuutteja aikaa näyttää jotain, jossa itse on hyvä. Minä soitin kitaraa ja lauloin.
Toinen vaihe oli syvällisempi: enemmän soololaulua, laulua säestyksellä, prima vista -pianoa ja myös toisen kappaleen esittäminen pianolla. Tässä vaiheessa meidän piti myös soittaa pääinstrumenttiamme, joka minun tapauksessani oli viulu. Musiikinteoriakoe sisältyi myös toiseen vaiheeseen.
Mitä kaikkea kuuluu musiikkikasvatuksen opintoihin?
Käytännössä kaikki: Erilaiset musiikkityylit klassisesta musiikista kansanmusiikkiin ja popista jazziin. Piano ja laulu ovat pakollisia. Meillä on musiikinteoriaa, sekä jazzin että klassisen musiikin puolella. Jos haluaa soittaa muita instrumentteja, voi myös opiskella niitä.
Meillä on myös musiikkiteknologiaa sekä tietysti pedagogiikkaa ja didaktiikkaa. Meidän pitää myös kirjoittaa kandidaatti- ja maisteritutkielmat.
Mikä on opiskelussa parasta?
Ainakin MuKalla [Musiikkikasvatuksen koulutusohjelma] parasta on erittäin monipuolinen koulutus. Oppii ymmärtämään sekä pop-jazzia että klassista musiikkia. Saa laaja-alaisen näkymän koko musiikkimaailmaan. Lisäksi pääsee luomaan yhteyksiä muihin alan ammattilaisiin.
Mitkä ovat olleet mieleenpainuvimpia kursseja tai projekteja opintojesi aikana?
Kurssi nimeltä Yhteismusisointi 2 oli mieleenpainuva, koska tilanne muuttui silloisten koronarajoitusten suhteen jatkuvasti, ja opettaja teki erinomaista työtä mahdollistaakseen konsertin livenä Musiikkitalon Black Boxissa.
Konsertti striimattiin myös YouTubessa. Meillä ei kuitenkaan ollut muita liveyleisöjä kuin opettaja. Tämä kurssi on varmasti muisto, jonka vien mukanani täältä.
Mikä on ollut opinnoissa haastavinta?
Parin vuoden takainen korona ja etäopetus. Siinä oli sekä hyötyjä että haittoja. Erityisesti etäopiskelussa oli vaikeaa luoda aikataulua opiskelulle. Oli vaikeaa vetää selviä rajoja siihen, milloin koulupäivä alkaa ja milloin se päättyy.
Helposti kävi niin, että aloitti aamulla, piti ehkä hieman liian pitkiä taukoja, ja yhtäkkiä oli ilta. Aika leijui. Saat paremman tuntuman ajankäytölle, kun saavut kouluun, ja lähdet kotiin, kun päivä päättyy.
Mikä on yllättänyt opintojen aikana?
Kuinka paljon työtä viime kädessä vaatii, jos haluaa suorittaa opinnot annetussa ajassa. On melko vaativa ja raskas urakka saada koko koulutus valmiiksi 5,5 vuodessa. Se on mahdollista, mutta opintojen ohella ei kannata olla kovin paljon muita sitoumuksia.
Millaisia tulevaisuudennäkymiä sinulla on?
Haluan työskennellä musiikinopettajana koulussa. En vielä tiedä, onko se alakoulu, yläkoulu vai lukio. Haluan myös käyttää luovia kykyjäni opetuksen lisäksi.
Mitä vinkkejä antaisit Sibelius-Akatemiaan hakeville?
Neuvoisin hakemaan rohkeasti. Itse tulin esimerkiksi maaseudulta, rautakaupasta Sibelius-Akatemiaan, joten se ei ole lainkaan mahdotonta. Ei missään tapauksessa pidä ajatella, että täällä on vain ”huippumuusikoita”. Jos ala kiinnostaa, kannattaa ehdottomasti hakea.