Musiikkikasvatuksen opiskelija: Kurssit ovat vaativia, mutta meillä on uskomattoman hyviä ja kunnianhimoisia opettajia
Lue Saskia Backströmin haastattelu.
Kuka olet ja miten päädyit opiskelijaksi Taideyliopiston Sibelius-Akatemiaan?
Nimeni on Saskia Backström, ja meneillään kolmas vuoteni musiikkikasvatuksen (MuKa) opiskelijana. Päätin aika lailla yhtäkkiä, että haluan musiikinopettajaksi ja hakea MuKaan. Olin pitkään varma siitä, että työskentelisin teatterissa, mutta menetin kiinnostukseni siihen lukion jälkeen ja aloin ajatella musiikinopettajan ammattia.
Musiikki oli harrastukseni, mutta en ollut koskaan aiemmin ajatellut, että voisin hakea Sibelius-Akatemiaan. En nähnyt itseäni ”oikealla tavalla” teknisesti lahjakkaana. Vuonna 2020 päätin kuitenkin satsata SibA:an ja hain, vaikka en todellakaan tiennyt tasovaatimuksista, ja pääsin sisään toisella yrittämällä seuraavana vuonna.
Millainen oli pääsykokeesi?
Pääsykokeemme oli tuolloin etänä, ja siihen kuului videoita, Zoom-tapaamisia ja lisäksi kirjallinen osuus. Ensimmäisessä vaiheessa oli lähetettävä video pääinstrumentista, omalla kohdallani pop/jazz-laulusta, pianovideo, rytmitehtävä ja valinnainen video.
Toisessa vaiheessa pääsimme tapaamaan raatia Zoomin välityksellä. Zoom-osat sisälsivät haastattelun, ja meidän piti suunnitella opetustilanne, jonka sitten esitimme ja selitimme raadille. Lopuksi oli prima vista -testi.
Mitä kaikkea kuuluu musiikkikasvatuksen opintoihin?
MuKan opinnnot ovat todella monipuolisia. Meillä on kursseja muun muassa yhtyemusiikissa, didaktiikassa, musiikinteoriassa, musiikkiliikunnassa, äänenkäytössä, historiassa ja musiikkiteknologiassa. Opimme eri musiikkityylejä klassisesta kansanmusiikkiin ja jazziin ja perehdymme eri musiikkikulttuureihin. Saamme myös yksityistunteja eri instrumenteissa oman kiinnostuksemme mukaan.
Opinnot ovat melko käytännönläheisiä, mutta akateeminen puoli tulee mukaan eri kursseilla, jotka valmistelevat kandidaatin ja maisterin opinnäytetöitä varten. Kaikilla kursseilla on paljon keskustelua, erityisesti akateemisilla, eikä meillä ole oikeastaan lainkaan kursseja, jotka koostuisivat pelkistä luennoista.
Mitkä ovat olleet mieleenpainuvimpia kursseja tai projekteja opintojesi aikana?
Ensimmäinen ja toinen yhtyekurssi ovat olleet hauskimpia kursseja. Niissä opimme perusasiat kaikista yhtyeinstrumenteista ja latinalaisamerikkalaisista rytmi-instrumenteista. Toinen kurssi päättyi siihen, että meillä oli keikka On the Rocksissa, jossa soitimme erilaisia kappaleita, joita olimme harjoitelleet vuoden aikana. Laulajana oli mukava päästä soittajaksi, ja kurssit olivat uskomattoman opettavaisia.
Pelkkä mahdollisuus soittaa bändissä kerran viikossa oli tietysti tosi hauskaa, mutta kurssi antoi paljon myös omalle muusikkoudelle, koska saimme kokonaisvaltaisen käsityksen siitä, mitä bändi oikeastaan tekee. Lisäksi harjoittelimme opettamaan bändisoittoa itse.
Toisia henkilökohtaisia suosikkejani ovat olleet populaarimusiikin historia, laulutunnit ja äänenkäytön kurssi, mutta vaikka minulla on omat suosikkikurssini, minun on sanottava, että enemmän tai vähemmän kaikki MuKan kurssit ovat mieleenpainuvia ja opettavaisia. Opettajat ovat erinomaisia ja kurssit hyvin suunniteltuja.
Mikä on opiskelussa parasta?
Kurssit, opettajat ja ystävät. Ihmiset MuKa:lla ovat lämpimiä ja kunnianhimoisia, ja voit aina istua kuudennessa kerroksessa (Musiikkikasvatuksen kerros Musiikkitalossa) ja jutella jonkun kanssa, joka sattuu olemaan siellä. Olen saanut käydä niin monia hyviä keskusteluja ihmisten kanssa, vitsailla ja puhua musiikista ja opiskeluista.
Toinen ihana asia on pääsy kaikkeen mahdolliseen musiikkikoulutukseen. Jos haluat tulla laulunopettajaksi, voit ottaa laulupedagogiikkaa. Jos haluat keskittyä lasten musiikkikasvatukseen, on kursseja siihen. Jos haluat tuottaa musiikkia, voit opiskella ääniteknologiaa sivussa, tai jos olet jäykkä kropaltasi, voit mennä muusikoiden joogatunneille. Kaikkea on saatavilla meille.
Mikä on ollut opinnoissa haastavinta?
Haastavinta on juuri se, että tutkinto on niin laaja-alainen. Se on tavallaan parasta ja pahinta, koska toisaalta saat laajan osaamispohjan musiikkiin, mikä on olennaista opettajalle ja kehittää ja haastaa omaa muusikkouttasi, mutta toisaalta on myös vaikeaa ehtiä todella syventyä kaikkeen, mikä kiinnostaa.
Se ei ole ollenkaan mahdotonta, mutta vaatii paljon priorisointia ja suunnittelua, mikä on MuKa-ihmisten ikuisuusongelma. On mietittävä paljon sitä, miten opiskelee ja mitä priorisoi, mikä voi olla melko vaativaa. On yksinkertaisesti pidettävä monia asioita mielessäsi samanaikaisesti.
Mikä on yllättänyt opintojen aikana?
Oikeastaan kaikki. En tiennyt juuri mitään MuKasta aloittaessani. Olin yllättynyt siitä, kuinka monipuolista koulutus on ja kuinka lyhyt aika 5,5 vuotta, joka tuntui pitkältä aloittaessani, todellisuudessa on musiikinopettajaksi kouluttautumiseen.
Olin myös positiivisesti yllättynyt siitä, kuinka hyviä opettajat ovat ja kuinka monta erilaista opettajaa meillä on. Taso on korkea, ja kurssit ovat vaativia, mutta meillä on uskomattoman hyviä ja kunnianhimoisia opettajia, jotka kouluttavat meitä.
Millaisia tulevaisuudennäkymiä sinulla on?
Haluaisin työskennellä musiikinopettajana ja muusikkona. Minulle ne kulkevat käsi kädessä, enkä haluaisi luopua kummastakaan. Pitkällä aikavälillä haluaisin työskennellä lukiossa tai laulunopettajana yksityisesti ja kuoroissa, mutta haluaisin myös työskennellä peruskoulussa ainakin muutaman vuoden ajan, koska se on niin tärkeä tehtävä. Lisäksi musiikinopettajana oppii paljon työskentelystä eri-ikäisten ihmisten kanssa, joiden lähtökohta voi olla, että he eivät tiedä mitään musiikista, ja voit yrittää herättää heissä kiinnostuksen.
Opettamisen lisäksi haluan esiintyä konserteissa, äänittää omaa musiikkia ja tehdä muuta työtä laulajana. Minulle on erittäin tärkeää tehdä jotain luovaa opettamisen ohella, ei vain itseni vuoksi, vaan myös siksi, että oman intohimon ravitseminen antaa myös paljon opetustyöhön.
Mitä vinkkejä antaisit Sibelius-Akatemiaan hakeville?
Hae vain! Pääsykokeet ovat hauskoja, vaikka ne voivat olla pelottavia. Ne on rakennettu niin, että voit todella näyttää vahvuutesi ja tehdä sen omalla tavallasi. He eivät etsi tietynlaista muusikkoa MuKa:an, vaan he etsivät taitavia muusikoita, jotka ovat avoimia ja halukkaita oppimaan. Jos sinulla on opettaja tai joku muu, joka tuntee musiikkia ja pääsykoeprosesseja, suosittelen pyytämään palautetta ja apua. On mukavaa pyöritellä ideoita kappalevalinnoista ja muusta.
Jos ei pääse sisään ensimmäisellä kerralla, suosittelen kaikkia soittamaan SibA:an ja pyytämään palautetta pääsykokeista. Ensimmäisellä kerralla, kun hain, en päässyt sisään, mutta kun soitin ja sain palautetta arvioitsijoilta, se vain innosti minua hakemaan uudelleen. Oli tärkeää kuulla, mitä he olivat pitäneet hyvänä ja mitä asioita minun olisi pitänyt työstää. Silloin tiesin tarkalleen, mitä minun pitäisi tehdä eri tavalla seuraavalla kerralla.