Music Business -maisteriohjelma tuo osaamista musiikin kaupallistamiseen ja vientiin
Suomen ensimmäinen Music Business -maisteriohjelma tuo osaamista musiikin kaupallistamiseen, vientiin ja markkinointiin globaaleilla markkinoilla. Kaksivuotinen englanninkielinen koulutus käynnistyy Taideyliopiston Sibelius-Akatemiassa syksyllä 2025.
Suomalaisessa musiikkiteollisuudessa tuote on perinteisesti ollut kunnossa musiikin tekemisen tasosta tuotantoon. Musiikin kotimainen markkina on kuitenkin rajallinen, ja alan kasvu voi tulla vain kansainvälisestä liiketoiminnasta. Kaupallistamisen, viennin ja markkinoinnin osaamista vahvistava koulutus tähtää kasvun rakentamiseen.
”Tarvitsemme ammattilaisia, joilla on sekä liiketoimintaosaamista, strategista näkemystä että syvällistä ymmärrystä luovista, taiteellisista prosesseista. Heidän täytyy pystyä navigoimaan esimerkiksi kaupallistamisen, digitaalisen jakelun, suoratoiston, oikeuksien hallinnan, markkinointistrategioiden ja yleisösuhteiden muutoksissa,” koulutusohjelman johtaja Violeta Simjanovska sanoo.
Taiteen maisterin tutkintoon johtava kaksivuotinen englanninkielinen koulutus alkaa Taideyliopiston Sibelius-Akatemiassa syksyllä 2025. Hakuaika on 8.–22. tammikuuta 2025.
Monipuolinen opetussuunnitelma
Musiikkialaa laajasti kattava opetussuunnitelma pureutuu muun muassa alan trendeihin, brändäykseen, tuotantoon, jakelukanaviin, markkinointiin ja vientiin.
Koulutus antaa muusikoille, musiikin luoville tekijöille ja heitä edustaville ammattilaisille kaupalliset valmiudet toimia esimerkiksi agentuureissa ja manageritoimistossa, levy-yhtiöissä ja kustantajilla, musiikin markkinoinnissa, viennissä, oikeuksien hallinnassa ja tapahtumien tuotannossa – sekä alan moninaisissa verkostoissa.
”Koulutus sopii erityisesti niille, jotka haluavat rakentaa kansainvälisen uran musiikkibisneksessä ja nostaa suomalaisen musiikin profiilia valmistumisensa jälkeen”, Simjanovska kertoo.
”Edistämällä kestävyyttä, yhteistyötä, digitalisaatiota ja globaalia kilpailukykyä ohjelma vahvistaa innovoinnin ja vastuullisen johtamisen kulttuuria alalla”, Simjanovska lisää.
Tiiviit yhteydet alan toimijoihin
Ohjelma perustuu yhteistyöhön musiikkiviennin asiantuntijaorganisaatio Music Finlandin, alan johtaviin yliopistoihin kuuluvan norjalaisen Universitetet i Agderin sekä arvostettujen yhdysvaltalaisten instituutioiden kanssa.
”Music Finlandilla on vahvat globaalit verkostot ja syvällinen osaaminen musiikkibisneksen lainalaisuuksista. Innostamalla ja kouluttamalla voimme kasvattaa uusia kansainvälisesti suuntautuneita ammattilaisia suomalaisen musiikkiteollisuuden palvelukseen”, Music Finlandin toiminnanjohtaja Mikko Manninen sanoo.
Tiiviit yhteydet alan toimijoihin edistävät käytännön oppimista harjoittelujen, tosielämän projektien ja ammattilaisyhteistyön muodossa.
”Kansainvälisten parhaiden käytäntöjen ja strategisen mentoroinnin kautta ohjelma tarjoaa opiskelijoille ainutlaatuisen mahdollisuuden luoda arvokkaita verkostoja asiantuntijoiden ja sidosryhmien kanssa”, Simjanovska sanoo.
Music Business -maisteriohjelmaa tukee Teoston Kulttuurirahasto.