Maisterista mestariksi: Keval Shah, Emma Hartikainen ja Tanja Niiranen
Tässä haastattelusarjassa taideopiskelija ja opettaja keskustelevat yhteisestä oppimismatkastaan.
Kuka olet ja mitä teet Taideyliopistossa?
Emma & Tanja: Olemme sopraano Emma Hartikainen ja pianisti Tanja Niiranen. Emma opiskelee oopperan maisteriohjelmassa ja Tanja tekee maisteriopintoja pianokamarimusiikissa ja Liedissä. Olemme työskennelleet yhdessä Lied-duona vuodesta 2020 lähtien, ja esiinnymme säännöllisesti ympäri Suomea.
Keval: Olen Keval Shah, Lied-pianisti Lontoosta ja Lied-musiikin lehtori Sibelius-Akatemiassa. Tehtävässäni vastaan laulun ja pianon opiskelijoiden Lied-koulutuksesta. Tämä sisältää säännöllisten laululuokkien suunnittelua ja järjestämistä, laulajien ja duojen opettamista sekä Lied-opintoja rikastavien projektien kehittämistä. Olen Sibelius-Akatemian Soiva Kieli – Lied-konserttisarjan perustaja ja taiteellinen johtaja, ja koordinoin myös kansainvälisen vierailijaohjelmamme Lied-musiikin osuutta, jonka puitteissa saamme maailman parhaita Liedin asiantuntijoita työskentelemään opiskelijoidemme kanssa.
Mitä muistat ensimmäisestä yhteisestä oppitunnistanne?
Emma & Tanja: Ensimmäinen tunti Kevalin kanssa oli myös ensimmäinen oppituntimme duona. Kevalin intohimoinen ja yksityiskohtainen lähestymistapa Liedeihin oli vaikuttava, ja se innosti meitä työskentelemään ahkerasti.
Keval: Tapasin Emman ja Tanjan ensimmäistä kertaa ensimmäisenä opetuspäivänäni Sibelius-Akatemiassa syyskuussa 2020. Heidät oli yhdistetty duoksi saksalaisen Liedin kurssille, jota opetin sinä lukukautena. Muistan, miten innostuneita molemmat olivat ohjelmistosta, ja muistan edelleen heidän ensimmäisen läpisoittonsa Johannes Brahmsin laulusta Ständchen – se oli ensimmäinen kerta, kun he tekivät musiikkia yhdessä, ja se oli ensimmäinen tuntini Sibelius-Akatemiassa. Se on ihana alku kauniille yhteiselle matkalle.
Miten kuvailisit opiskelija-opettaja-suhdettanne nyt – millainen se on, mihin se perustuu, miten se on kehittynyt? Mitkä ovat mielestäsi tärkeimmät asiat opiskelija-opettaja-vuorovaikutuksessa?
Emma & Tanja: Tärkeitä asioita opiskelija-opettajasuhteessa ovat toisen kunnioittaminen ja luottamus. Emme käy säännöllisesti Kevalin tunneilla. Sen sijaan olemme osallistuneet erilaisille hänen järjestämilleen kursseille. Esimerkiksi Luovan ohjelmistosuunnittelun kurssilla koostimme konserttiohjelman 1900- ja 2000-luvun naissäveltäjien musiikista. Sibelius-Akatemian tukisäätiön apurahan avulla järjestimme menestyksekkäät konsertit Helsingissä ja Kuopiossa. Tällä hetkellä osallistumme kansainväliseen vierailuohjelmaan, jossa vierailevat taiteilijat pitävät mestarikursseja Sibelius-Akatemiassa kahdeksalle duolle. Uusien näkökulmien ja yhteyksien saamiseksi on erittäin tärkeää tavata erilaisia opettajia, ja Lied on hyvin kansainvälinen genre. Olemme myös esiintyneet Kevalin kuratoimassa Soiva Kieli -konserttisarjassa. Tammikuussa 2024 Emma osallistuu Lontoon Wigmore Hallissa Karita Mattilan mestarikurssille, jolla Keval toimii pianistina.
Keval: Suhteemme perustuu avoimuuteen ja luottamukseen. Emma ja Tanja tuovat aina tunneille vahvoja ideoita ja haluavat aina kuulla ajatuksiani – energia välillämme on sellainen, että voimme puhua hyvin avoimesti ja suoraan ajatuksistamme. Yksi parhaista asioista on, kun he haastavat minut ja ovat eri mieltä kanssani; kun mielipiteet ovat ristiriidassa, voimme tarkastella taiteellisia arvojamme ja myös kyseenalaistaa niitä. Suhteessamme on valtavasti luottamusta. He tietävät voivansa puhua minulle mistä tahansa ongelmista ja minä tiedän, että voin antaa heille hyvin suoraa ja täsmällistä palautetta, ja että se otetaan hyvässä hengessä vastaan. Emma ja Tanja ovat molemmat ahkeria ja kunnianhimoisia taiteilijoita ja toivon, että yhteistyömme tarjoaa heille tilan kehittyä ja haastaa itseään. Tunnen, että suhteemme on syventynyt niiden kolmen vuoden aikana jotka olemme työskennelleet yhdessä.
Miten annatte toisillenne palautetta?
Emma & Tanja: Annamme palautetta rehellisesti ja positiivisesti. Keval on seurannut duomme alusta asti. Voimme luottaa siihen, että hän sanoo rehellisesti, mitä voimme parantaa ja mikä menee hyvin.
Keval: Annamme palautetta hyvin suoraan luottaen siihen, että se otetaan vastaan yhteistyön hengessä ja että sen tavoitteena on tuoda esiin toistemme parhaat puolet. Minulla on hyvä käsitys siitä, mihin Emma ja Tanja esiintyjinä pystyvät, enkä anna heidän tyytyä vähempään kuin parhaaseensa. Annan heille palautetta, jonka avulla he voivat toteuttaa tavoitteitaan ja ihanteitaan – en pyydä heitä toteuttamaan minun näkemyksiäni. Toivon, että tämä antaa heille luottamusta. Haluan auttaa heitä välittämään ideansa mahdollisimman vahvasti ja menestyksekkäästi, enkä pyri korvaamaan heidän mielikuvitustaan omallani. Tämä on ollut nautinnollinen prosessi. Olenihaillut sitä, miten Emman ja Tanjan luottamus omiin taiteellisiin persoonallisuuksiinsa on kasvanut. Minusta tuntuu, että suhteessamme ei ole hierarkiaa, vaan jaamme ideoita kollegoina ja taiteilijoina.
Muistan hyvin sähköpostin, jonka Tanja kirjoitti minulle ennen erästä Lied-studion konserttia 2021. Olin ehdottanut pukeutumiskoodia, josta hän oli eri mieltä, ja tämä oli minulle syvällinen muutoksen hetki. Tulen Iso-Britanniasta ja konservatorioympäristöstä, joka oli ollut joissakin suhteissa melko jäykkä. Tajusin yhtäkkiä, että kannoin tiedostamattani tiettyjä arvoja myös arkeeni Sibelius-Akatemiassa. Kävi ilmi, että nämä arvot eivät olleet linjassa opiskelijoideni arvojen eivätkä edes omien taiteellisten arvojeni kanssa. Tämä oli ennemminkin tiedostamaton perintö, josta pidin tahattomasti kiinni. Koska Tanja haastoi minua asiasta suoraan, sain rohkeutta tutkia omia kokemuksiani ja luopua asenteista tai arvoista, jotka eivät oikeastaan tuntuneet minusta mukavilta. Nähdessäni Emman ja Tanjan omaksuvan ja heijastavan taiteellisia itsejään sain rohkeutta tehdä samoin. Se on ollut syvällinen kokemus.
Kuvaile tavallista opiskelutapaamistanne – mitä siellä tapahtuu, mitä yleensä teette?
Keval: Se riippuu vähän siitä, minkä parissa työskentelemme. Suurin osa yhteisistä kursseistamme liittyy esitykseen ja tulkintaan. Usein aloitan kysymällä jotain siitä laulusta, jota he ovat työstämässä: haluaisin, että he pystyvät selittämään musiikillisen runollisen tarinan psykologisen tilanteen ja rakentamaan yksityiskohtaisen mielikuvitusmaailman, johon musiikin ja tekstin yksityiskohdat kuuluvat. Tämä laulun omaksuminen on lähtökohta, ja sitten pyydän heitä esittämään koko laulun. Sen jälkeen jaan palautteeni osiin. Aloitan “korjaamalla” pieniä, perustavanlaatuisia esim. ääntämiseen, nuottien lukemiseen liittyviä yksityiskohtia, koska tiedän, että nämä asiat järjestyvät nopeasti. Sitten puhun yleisemmin kokonaisvaikutelmasta: yritän kuunnella avoimin sydämin ja korvin. Minua ei kiinnosta se, täyttääkö heidän esityksensä odotukseni, vaan siitä, miten se yllättää ja liikuttaa minua – yritän kuunnella laulua kuin kuulisin sen ensimmäistä kertaa. Siten voin antaa palautetta siitä, mitä ymmärsin heidän esityksestään kuuntelijana ja miten selkeästi heidän ideansa kulkeutuvat korvaani. Selvennämme runouden elementtejä ja etsimme ymmärrystä laulun psykologisesta kaaresta ja siitä, miten duo voi välittää sen menestyksekkäästi esityksessään. Keskustelemme, jaamme ideoita ja kokeilemme paljon.
Mitä luulet, minkälainen suhteenne on viiden vuoden kuluttua?
Emma & Tanja: Viiden vuoden kuluttua olemme valmistuneet Sibelius-Akatemiasta. Toivomme, että suhteemme Kevaliin on kollegiaalinen ja lämmin ja että voimme edelleen kysyä häneltä neuvoa mistä tahansa Liediin liittyvästä.
Keval: Kuvittelisin, että viiden vuoden aikana suhteemme muistuttaa enemmän ystävien ja toisiaan tukevien kollegoiden kuin opettajan ja opiskelijan suhdetta. Haluaisin kovasti olla Emman ja Tanjan mentori, kun he valmistuvat ja nauttivat ensimmäisistä ammattielämän vuosista, ja nautin nähdessäni heidän toimivan vaikuttavana Lied-duona. He ovat fantastisen uteliaita ohjelmistoa kohtaan ja puhuvat erityisesti nykymusiikin ja naissäveltäjien musiikin puolesta. Olen hyvin iloinen jos voin tukea heidän taiteellisen näkemyksensä kehittämisessä ja toteuttamisessa.
Mikä on erityistä opettajassasi/opiskelijassasi taiteilijana?
Emma & Tanja: Keval on hyvin intohimoinen, inspiroiva ja omistautunut sekä esiintymisen että opettamisen suhteen.
Keval: Erityistä Emmassa ja Tanjassa on, että he ovat todella uteliaita Lied-musiikin kaikkia aspekteja kohtaan. He ovat avoimia kokeilemaan (esimerkiksi säveltämään omia laulujaan, kirjoittamaan omia runojaan) ja etsimään lauluja säveltäjiltä, jotka ovat jääneet epäoikeudenmukaisesti huomiotta. He työskentelevät syvällisesti ja intohimoisesti ja tuovat paljon mielikuvitustaan tulkintaprosessiin. Tämä mahdollistaa sen, että voimme työskennellä todella yksityiskohtaisesti ja palkitsevasti.
Mitä olette oppineet toisiltanne?
Emma & Tanja: Olemme oppineet lähestymään musiikin valmistelua systemaattisesti; on tärkeää saada tarvittavat taustatiedot runosta, tekstin ääntämisestä ja musiikista. Valmistautuminen auttaa ymmärtämään kappaleen piileviä vivahteita ja tunteita ja näin myös oma tulkintamme avautuu. Kaikki haluttuun ilmaisuun tarvittava on nuottikuvassa tietystä syystä.
Keval: Olen oppinut kommunikoimaan omia ideoitani ja löytämään väyliä yksilön tai duon ajatteluun. Näin voin auttaa heitä tuomaan esiin parhaat kykynsä. Emma ja Tanja ovat haastaneet minua tarkkuuteen ja selkeyteen kun esitän omia tulkintaan liittyviä ideoitani. Tämä onkin keskeinen asia joka taiteilijan pitää osata.