Schubertin ja Schönbergin teokset koskettavat syvälle sieluun
Sibelius-Akatemian konserttisalissa 29.10. järjestettävässä Schubert ja Schönberg -konsertissa kuullaan Franz Schubertin ja Arnold Schönbergin klassikkoteoksia perinteisillä suolikielillä soitettuna. Konsertissa soittavat Atte Kilpeläinen ja Réka Szilvay vastasivat kysymyksiin konsertin teoksista ja taustoista.
Kuka olet?
Atte: Olen alttoviulisti Atte Kilpeläinen, soitan Helsingin kaupunginorkesterissa ja META4-jousikvartetissa. Olen myös toiminut Sibelius-Akatemialla yli 10 vuotta tuntiopettajana.
Réka: Olen Réka Szilvay, viulisti ja viulumusiikin professori Sibelius-Akatemiassa.
Schubert & Schönberg -konsertti soitetaan perinteisillä suolikielisillä soittimilla. Mitä erityisyyttä suolikielet tuovat soittamiseen?
Atte: Konsertin soittimissa kaksi alakieltä ovat päällystettyjä suolikieliä, ja kaksi yläkieltä päällystämättömiä. Päällystämättömissä on pientä haastetta ja persoonallisuutta: ne saattavat lähteä vähän säikeille, ja esimerkiksi alttoviululla D-kieli on jo fyysisestikin aika paksu. Erityisesti päällystämättömillä soittaminen vaatii jousikädeltä määrättyä huolellisuutta: Soittajan tulee saada kieli mukaan omaan liikkeeseen, pelkkä ”huitominen” ei riitä. Suolikieli pakottaa vähän rauhoittumaan.
Suolikielillä tulee harvemmin yhteissoitossa balanssiongelmia, sillä voimakkaasti ja hiljaa soittamisen välinen skaala on pienempi. Kun jotain haluaa tuoda esiin ja kuuluville, tulee soittaa ennemmin läsnä olevammin kuin kovaa. Ainakin alttoviulistin näkökulmasta suolikielillä soittaminen on kuin terapiaa: mitään ei tarvitse puskea väkisin, vaan musiikkia voi ilmaista äänellä, jolla haluaa.
Silloin kun itse opiskelin täällä, en muista kenenkään puhuneen suolikielistä tai klassisista jousista. Vanha musiikin skene on ehkä jotenkin räjähtänyt 2000-luvulla, mikä on vain hyvä asia! Itse kannustan omia oppilaitani pelleilemään barokkijousten kanssa, mikäli vähänkin kiinnostaa. Siballa siihen on oiva mahdollisuus, sillä esimerkiksi viulumusiikin lehtori Sirkka-Liisa Kaakinen-Pilch on aivan guru näissä asioissa.
Suolikielillä soittaminen vaatii vähän totuttelua – esimerkiksi kielten virittelyyn kuluu teräskieliä enemmän aikaa. Vaikka soittajilla voi olla eri määrä kokemusta suolikielillä soittamisesta, kaikki ovat kuitenkin niin huippuja, ettei mitään ongelmaa taatusti tule olemaan.
Mikä konsertin teoksissa puhuttelee erityisesti?
Atte: Schubertin kvintettoa olen soittanut tosi paljon, myös suolikielillä. Biisissä on joku taika – tiedän paperilla tasan tarkkaan kappaleen kulun, mutta joku harmoninen muutos osaa joka kerta silti yllättää. Schubertin musiikin ihmeet kuullaan hänen harmonioissaan. Jousikvintetossa ei kuulla ehkä kuolemattomia melodioita, joita vislaisi kadulla kulkiessaan, mutta muu harmoninen maailma on aivan uskomatonta.
Réka: On kiehtovaa päästä syventymään näihin värikylläisiin teoksiin aikakaudelleen tyypillisillä suolikielillä. Jousikvintetto on Schubertin viimeiseksi jäänyt kamarimusiikkiteos ja sitä pidetään yhtenä merkityksellisimmistä kamarimusiikkiteoksista musiikkikirjallisuudessa. Teos valmistui vain kaksi kuukautta ennen säveltäjän kuolemaa – oliko hän aavistanut sen säveltäessään ylimaallisen kaunista hidasta osaa?
Kirkastettu Yö on puolestaan Richard Dehmelin samannimiseen runoon perustuva, vavahduttavan kaunis ja puhutteleva tarina. Rakkaudesta ja hyväksynnästä kertovassa sävelrunoelmassa kaksi ihmistä kulkee kylmässä yöllisessä metsässä. Nainen paljastaa raskain mielin rakastamalleen miehelle olevansa raskaana jollekin toiselle. Mies kuuntelee ja huojentaa naisen kokemaa syyllisyydentunnetta sanomalla, että lapsi on tuleva syntymään heidän yhteisenään. Viimeisessä kohtauksessa kirkas kuunvalo ja tuikkivat tähdet ympäröivät yössä kulkevaa, nuorta ja rakastavaista paria.
Atte: Schönbergin jousisekstetto tunnetaan hyvin ainakin kamarimusiikkipiireissä. Schönbergillä nimenä voi olla vähän huonompi kaiku, sillä hänellä on hyvin ”hapokkaitakin” kappaleita. Konsertin teos on kuitenkin hyvin tonaalinen. Dehmelin runo on takuulla konsertin käsiohjelmassa, ja tekstiä seuraamalla ja musiikkia kuuntelemalla voi huomata niiden etenevän aika lailla käsi kädessä – aloitellaan vähän synkissä tunnelmissa ja päädytään hyväksymisen hetkeen eeppisine sellosooloineen.
Keneltä tuli aloite konsertin järjestämisestä, ja miten konsertin soittajat kasattiin?
Réka: Soitimme 2019–2020 konserttikaudella itävaltalaisen Erich Höbarthin kanssa kahdessa konsertissa kaikki Mozartin jousikvintetot suolikielin. Toisen konsertin kenraalissa Atte heitti ilmaan ajatuksen myös Schönbergin Kirkastetun Yön soittamisesta suolikielin, mistä kaikki innostuivat. Lähdin hankkimaan ulkopuolista rahoitusta ja kun Höbarthin aikataulut selvisivät, kirkastui myös kokoonpano SibAlaisista opiskelijoista ja tuoreista alumneista. Nuoret kanssamuusikkomme ovat sukupolvensa etevimpiä ja lahjakkaimpia muusikoita. Odotan suurella innolla musisointia niin heidän kuin valloittavan Aten kanssa. Erich Höbarthin taide inspiroi ja herkistää minua joka kerta, ja on suuri kunnia päästä syventymään hänen kanssaan Schubertin ja Schönbergin maailmoihin. Itävaltalaisena ja wieniläisenä muusikkona Erichillä on valtava historiallinen tietotaito näiden säveltäjien ilmaisutapoihin.
Atte: Erich on sellainen legenda, että me kokeneemmatkin soittajat saamme häneltä aivan ainutlaatuista tietotaitoa. Tulevan konsertin teokset ovat aivan keskeistä jousikirjallisuutta, joten tavallaan ehkä jatketaan tietynlaisessa kaanonissa vuoden 2020 konsertteihin nähden. Minusta on tosi hyvä, että tämän kaltaisissa projekteissa on jatkuvuutta. Jos olisin opiskelija Sibelius-Akatemiassa, olisi innostavaa ajatella pääseväni ehkä soittamaan Erichin kanssa tulevaisuudessa.
Millainen konserttielämys kuulijalle on luvassa?
Atte: Toivon konsertin jättävän kuulijalle vahvan tunnemuiston soundista. Soittajille soundi on tosi fyysinen tunne: Kun kielen saa oikein värähtelemään, se väreilee koko kehossa. Tällöin yleensä tajuaa, että nyt muuten kuulostaa varmaan hyvältä. Toivon onnistuvamme näyttämään yleisölle, millaisen lämpimän ja kehräävän yhteissoundin pystymme suolikielillä luomaan. Kokemus voi olla parhaimmillaan tosi puhutteleva!
Réka: Konsertin mestarilliset teokset vievät kuulijan tunneskaalan monenlaisiin ulottuvuuksiin ja koskettavat syvälle sieluun.