Kansainvälinen yhteistyö MuTeFestissä 2020
MuTeFest’20 on vain muutaman viikon päässä. Nyt on aika kertoa hieman kulissien takana tapahtuvista valmisteluista, tulevista ainutlaatuisista äänielämyksistä ja jännittävästä esiintyjäjoukosta.
Alejandro Olarten, elektroakustisen muusikon, musiikkiteknologian lehtorin ja MuTeFestin ohjelmasuunnittelijan haastattelussa käsitellään festivaalin filosofiaa ja sen kansainvälistä vuorovaikutusta. Haastattelussa kerrotaan myös, kuinka löytää lisätietoja musiikkiteknologiasta MuTeFestin jälkeenkin.
MuTeFestin suunnittelu on ainutlaatuinen yhdistelmä opetusta ja Sibelius-Akatemian Musiikkiteknologian opiskelijoiden taiteellisten projektien esittelyä. Miten MuTeFestin ohjelmistoa suunnitellaan ja mitkä ovat valintaprosessin keskeiset näkökulmat?
AO: ”MuTeFest on suunniteltu toimimaan foorumina, jolla esitellään musiikkiteknologian aineryhmässä tuotettua taiteellista toimintaa. Vuoden aikana opettajia ja opiskelijoita rohkaistaan miettimään festivaalia, ja keväällä keräämme ideat ja laadimme ensimmäisen luonnoksen konserttiteemoista, joihin muut projektit voivat syksyllä liittyä. Aineryhmä on tukenut todella hyvin taiteellista toimintaa ja löytänyt aina tapoja ohjata ja auttaa esitettyjen aloitteiden toteuttamisessa.
Varsinaista valintaprosessia ei ole. Kuvaisin prosessia enemmänkin oppaaksi taiteellisen tai musiikkiprojektin toteuttamiseksi. Vuosien mittaan olemme oppineet, että prosessi on tehokkaampi, kun projektit on sidottu aineryhmässä tarjottavaan kurssiin tai opetukseen. Tällöin opettaja voi valvoa prosessia ja olla tehokkaammin apuna.”
Yhteistyö on MuTeFestin ydin. Musiikkiteknologian opiskelijoiden ja opettajien joukkoon liittyy vuosittain eri projektien kautta opiskelijoita Taideyliopiston muista aineryhmistä ja muista korkeakouluista, alumneja sekä paikallisia ja kansainvälisiä muusikoita. Tänä vuonna syntetisaattoriorkesteri Synthestra osallistuu jälleen festivaaliin kapellimestarinaan Jimi Tenor – loistava esimerkki yhteistyöstä paikallisten musiikkipiirien kanssa.
Ohjelman toinen musiikillinen herkkupala, Speakers Gonna Sing ‑konsertti, on musiikkikoulujen kansainvälinen yhteistyöprojekti. Mitkä ovat tällaisen kansainvälisen yhteistyön mahdollisuudet ja haasteet (covid-19:tä lukuun ottamatta) opiskelijafestivaalien yhteydessä?
AO: ”Kansainväliset yhteistyöprojektit yliopistotasolla antavat nuorille taiteilijoille mahdollisuuden laajentaa yleisöään, tehdä työtään tunnetuksi muuallakin kuin paikallisissa akateemisissa yhteyksissä sekä olla vuorovaikutuksessa kollegojen ja lähellä omaa maataan toimivien mahdollisten tulevien yhteistyökumppaneiden kanssa. Haasteet voivat liittyä tarpeeseen sopeutua nopeasti erilaisiin työkulttuureihin tai odottamattomiin ammatillisiin tilanteisiin, mutta nämä ovat aina rikastuttavia kokemuksia, jotka jättävät pysyviä jälkiä ihmisten muistoihin.”
Miten musiikkikoulujen välistä yhteistyötä kehitettiin Speakers Gonna Sing ‑konsertin työstämiseksi?
AO: ”Baltialaisten ja pohjoismaisten kollegojemme kanssa tehtävä yhteistyö ja taiteellinen vaihto ovat sidoksissa aineryhmän historiaan. Olemme innokkaita etsimään tapoja ja mahdollisuuksia toteuttaa ja helpottaa yhteistyötä. Speakers Gonna Sing -konsertti on tulosta yhteistyöstä Tallinnassa toimivan Viron musiikki- ja teatteriakatemian opettajien Malle Maltisin, Einike Leppikin ja Paolo Girolin kanssa. Tapaan heitä henkilökohtaisesti Liettuan musiikki- ja teatteriakatemian musiikki-innovointiopintojen keskuksen johtamassa ”NORD+MIX”-koulutushankkeessa. Kyseisessä hankkeessa keskitytään äänen ja tilan vuorovaikutukseen ja elektroakustiseen musiikkiin. Aineryhmämme opettajat ja opiskelijat ovat osallistuneet hankkeeseen aktiivisesti useita vuosia.”
Mikä on mielestäsi tämän yhteistyön kiinnostavin näkökulma?
AO: ”Mahdollisuus jakaa ja vaihtaa monikanavaisia äänentoistojärjestelmiä varten tehtyä musiikkia. Näiden järjestelmien avulla säveltäjät voivat tutustua musiikillisiin mahdollisuuksiin, joita lukuisten kaiuttimien käyttömahdollisuus avaa. Elektroakustisten instrumenttien tai laitteiden tarjoamien tilaan liittyvien mahdollisuuksien tutkimiseen liittyy 70-luvulta lähtöisin oleva vahva perinne. Niiden monimutkaisuus edellyttää kuitenkin erityisiä tiloja, paljon laitteistoja, kalibrointia ja ylläpitoa, joten nämä järjestelmät eivät ole laajalti käytettävissä verrattuna esimerkiksi stereojärjestelmiin. Siksi tämä onkin erinomainen tilaisuus kuunnella, jakaa ja markkinoida musiikkia, joka on suunniteltu ja koostettu erityisesti tällaisia monikanavakokoonpanoja varten.”
MuTeFestin konsertit voi katsoa ja kuunnella striimattuna, mikä tarkoittaa sitä, että aiempaa useammat ihmiset voivat liittyä MuTeFest-yhteisöön. Mistä suosittelet MuTeFestin striimauksista innostuneita hakemaan lisätietoa musiikkiteknologian maailmasta?
AO: ”Taideyliopiston kanavista tietenkin, mutta internetissä on uskomaton määrä ryhmiä, listoja ja alustoja, jotka on omistettu elektroakustiikalle, elektroniselle musiikille, äänitaiteelle, äänisuunnittelulle, kokeelliselle taiteelle sekä musiikin ja teknologian kaikille mahdollisille variaatioille. Monissa kirjastoissa eri puolilla maata on hyvä aiheeseen liittyvä musiikki- ja kirjavalikoima, mutta ehkä suosittelen kuitenkin, että tulet koputtamaan aineryhmämme ovelle – järjestämme mielellämme esittelykierroksen tai kerromme aiheesta enemmän.”
MuTeFest-konsertit striimataan tänä vuonna verkossa. Seuraa verkkosivustoa ja MuTen sosiaalisen median kanavia, niin saat lisätietoja ohjelmasta ja konserttien striimauksesta verkossa.