”Ilman kommunikaatiota emme ole elossa” – Yassine Khaledille keskeistä taiteessa on ihmisten välinen yhteys

Viime vuonna taiteilijaksi valmistunut Yassine Khaled on yksi Kuvataideakatemian residenssistipendiaateista. Nyt hän odottaa lähtöä Space-residenssiin Lontooseen ja työstää teknologiaan ja ihmisten väliseen yhteyteen perustuvia teoksiaan.

Yassine Khaled: Digital Destination

Videolla näkyvällä henkilöllä on päässään valkoinen kypärä, jonka etuosan muodostaa tabletin näyttöruutu. Ruudulla on etäyhteyden päässä toisessa maassa oleva ihminen, jonka kanssa vastaantulija voi keskustella.

Henkilö, jonka kasvoista puolet jää piiloon ruudun alle, on marokkolaistaustainen, Helsingissä asuva taiteilija Yassine Khaled, ja video kuvaa hänen palkittua taideprojektiaan ”Monitor Man”.

Khaledin ja kypärään kiinnitetyn tabletin kautta henkilö, jolla ei ole muuten ole mahdollisuutta matkustaa, voi jutella ihmisten kanssa siellä, missä Khaled liikkuu, kuten vaikka Helsingin rautatieaseman edustalla.

”Puolella maailman ihmisistä ei ole sitä etuoikeutta, että he voisivat matkustaa”, Khaled sanoo. Heillä ei ole varaa, tai he asuvat maassa, jonka kansalaisille ei helposti myönnetä viisumia.

Monitor Man -kypärässä Khaled on päässyt todistamaan kohtaamisia, joista jotkut ovat olleet lyhyitä ja arkisia, toiset hyvinkin intiimejä ja yksityisiä.

”Eräs mies puhui Etelä-Amerikassa olleen naisen kanssa ja keskustelun päätteeksi hän halasi minua. Hän ei heti tajunnut, etten ollut hänen keskustelukumppaninsa.”

Kuvataideakatemiasta vuonna 2019 maisteriksi valmistunut Khaled on yksi Kuvataideakatemian ja Saastamoisen säätiön alumniresidenssiohjelmaan valituista stipendiaateista. Kolmikuisen Space-residenssijakson Lontoossa oli määrä alkaa jo tänä syksynä, mutta koronapandemian vuoksi lähtö siirtyi tammikuulle.

Residenssissä Khaled aikoo työstää uutta teostaan ”Sense of Belonging”. ”Monitor Manin” tavoin sekin perustuu kommunikaatioon, teknologiaan ja globalisaation teemoihin.

Teosta varten Khaled nauhoittaa erilaisten ihmisten tarinoita Yhdysvalloissa, Belgiassa ja Suomessa. Tarinoita kuunnellaan kuulokkeilla, aina kaksi ihmistä kerrallaan toisiaan vastapäätä seisten.

”Kun kuuntelee tarinaa ja samalla katsoo toista ihmistä, voi päästä lähemmäs tätä. Tuntee ehkä yhteyttä toiseen ja ajattelee, että hän on saattanut kokea jotain samankaltaista.”

Juuri kommunikaatio ja ihmisten välinen yhteys on Khaledille keskeistä taiteessa ja elämässä.

”Kommunikaation voima on vahva, se ruokkii sekä aivojamme että ruumistamme. Voi jopa sanoa, että ilman kommunikaatiota emme ole elossa.”

Ymmärtääkseen tämän Khaledin oli ensin muutettava Suomeen.

Ulkomaalaisena taiteilijana Suomessa

Kun Khaled vuonna 2015 sai kuulla päässeensä Kuvataideakatemiaan tekemään maisteriopintoja, hän oli riemuissaan. Suomeen muutto oli kuitenkin kulttuurishokki.

”Minun on aina ollut helppo saada ystäviä, mutta Suomessa muihin ihmisiin tutustuminen oli kuin öljyssä sukeltamista, hidasta ja raskasta. Kukaan ei edes tervehtinyt minua tai katsonut päin. Aloin kysyä itseltäni, onko minussa jotain vikana.”

Pikkuhiljaa Khaled alkoi ymmärtää suomalaista kulttuuria, sai ystäviä ja sopeutui. Alkuaika opetti kuitenkin paljon.

”Ei ole helppoa olla ulkomaalainen ja siirtolainen, mutta samalla oppii tuntemaan itsensä. Se oli kokemus, joka minun piti kohdata.”

Khaled kehuu Kuvataideakatemian opetusta, ja apurahahauissakin häntä on onnistanut. Sen sijaan näyttelytilojen saaminen Suomesta on osoittautunut vaikeaksi, ellei mahdottomaksi, Khaled sanoo. Niinpä hän on suuntautunut yhä enemmän ulkomaille.

Khaledin mielestä se on sääli.

”Olen saanut Suomesta rahoitusta taideprojekteilleni, mistä olen hyvin kiitollinen. En saa kuitenkaan teoksiani esille täällä. Lopulta joudun viemään ne muualle.”

Khaledin mukaan ongelma on tyypillinen Suomessa työskenteleville ulkomaalaistaustaisille taiteilijoille. Suomalainen taidemaailma on vielä hyvin valkoinen ja kantasuomalainen.

Osittain sen seurauksena Khaled on alkanut keskittyä yhä enemmän julkisen tilan taiteeseen. ”Sense of Belonging” on tarkoitus laittaa esille eri puolille Helsinkiä, kuten Itäkeskukseen ja Oodin edustalle.

”Haluan että taidetta voivat kokea myös ihmiset, jotka eivät välttämättä koskaan menisi museoon tai gallerianäyttelyyn”, Khaled sanoo.

Silja Ylitalo

Lue myös:

Tai­tei­li­ja­re­si­dens­sis­sä koh­da­taan kol­le­goi­ta eri puo­lil­ta maa­il­maa – haas­tat­te­lus­sa ku­va­tai­tei­li­ja Tiina Pyyk­ki­nen

Uutinen: Alumniresidensseihin Britt Al-​Busultan, Yassine Khaled, Anssi Pulkkinen ja Tiina Pyykkinen

Lisätietoa Saastamoisen säätiön tukemasta kansainvälistymishankkeesta