Adam Woodward: Yhdessä soittaminen on erityistä
Nykymusiikin yhtyeet NYKY Ensemble ja Ensemble Recherche esiintyvät Musiikkitalossa yhteiskonsertissa 11.2. Recherchen viulisti Adam Woodward kertoo näkemyksiään tulevasta konsertista ja nykymusiikista.
Kerro hieman urastasi
Olen klassisesti koulutettu viulisti, mutta noin 10 vuotta sitten aloin silloin tällöin soittamaan uudempia sävellyksiä. Uteliaisuuteni kasvoi ja nyt olen suuntautunut kokonaan nykymusiikkiin, vaikka nautin toki klassisenkin musiikin soittamisesta. Juuri nyt keskityn ensemble- ja jousikvartettimusiikkiin. Jos tarjoutuu mahdollisuuksia soittaa soolomusiikkia, olen siitäkin innoissani!
Millaiset elementit nykymusiikissa kiinnostavat sinua?
Ensinnäkin mielestäni nykymusiikin laajaa repertuaaria on itsessään kiinnostavaa tutkia. Nykymusiikin sävellykset saattavat tarjota mahdollisuuden vapautua ja kokeilla uudenlaisia soundeja – vähän eri tavalla kuin klassisessa musiikissa. Ajattelen kuitenkin, että nykymusiikki hyödyntää klassisen musiikin soittotekniikoita ja -tyylejä. Nykymusiikki ehkä asettaa uudenlaisia ongelmia, mutta ne ovat mielestäni ratkaistavissa klassisen musiikin työkaluilla.
Kiinnostavaa nykymusiikissa on myös se, että soittaja ja säveltäjä ovat aina vain parin askeleen päässä toisistaan, elleivät suoraan yhteydessä. Tämä antaa mahdollisuuden selvittää, mitkä sävellyksen alkuperäiset tarkoitusperät olivat tai mitkä ne ovat nyt. Soittajana ja tulkitsijana tällainen linkki on äärimmäisen arvokas.
Miten nykymusiikin esittäminen ja ilmaisu eroavat esimerkiksi klassisesta musiikista?
Oli kyseessä sitten Mozart tai Carola Bauckholt, eri säveltäjillä on omia tapojaan nuotintaa musiikkiaan. Soittajan on löydettävä tapa tulkita merkintöjä, ja tähän on monia keinoja. Klassisessa musiikissa tulkinta saattaa koskea artikulaatiota tai dynamiikkaa: kahdeksasosanuotin soittotapa voi riippua kappaleen aikakaudesta tai säveltäjästä, mutta lopultakin se on silti kahdeksasosanuotti.
Nykymusiikissa käytämme usein erilaisia tekniikoita, jotka saattavat sisältää suuren määrän variaatiota ja tulkintaa. Esimerkiksi jos joku on kirjoitettu soitettavaksi sul ponticello – läheltä viulun tallaa – on tähän jo paljon eri soittotapoja. Jopa ihan perustekniikoiden käyttötapaa pitää pohtia.
Kerro konsertissa kuultavasta musiikista
Konsertissa kuullaan neljä kappaletta. NYKYn soittamat kappaleet ovat Carola Bauckholtilta ja Bára Gísladóttirilta. Yhdessä soitamme Salvatore Sciarrinoa ja Alex Paxtonia. NYKYn harjoituksissa kuulemani perusteella vaikuttaa hyvältä!
Jotkut säveltäjistä ovat olleet Recherchen ohjelmistossa jo vuosia, ja esimerkiksi Sciarrinon musiikkia olemme soittaneet ja äänittäneet paljon. Uteliain olen varmaan Paxtonin kappaleesta, se vaikuttaa villiltä ja leikkisältä. Hänen musiikkinsa on käsittääkseni meille kaikille uutta.
Kiinnostaa myös kuulla, miten NYKY soittaa Bauckholtia, sillä soitimme vastikään hänen musiikkiaan Ljubljanassa. Bauckholt käyttää sävellyksissään paljon lintuäänitteitä, joita hän imitoi nuoteiksi. Kaikki nuotinnetaan aika tarkasti, ja siten hänen musiikkinsa on melko saavutettavaa kaiken tasoisille soittajille. Jotkin sormenliikkeet ovat yhä lihasmuistissani!
Millaisia odotuksia teillä on NYKY Ensemblen kanssa työskentelemisestä?
Soitamme opiskelijoiden kanssa aika usein ”side by side” -konserteissa Freiburgin musiikkikonservatoriossa. Yhdessä soittaminen on erityistä, sillä pelkän opettamisen sijaan voimme myös demonstroida soittimilla. Tulevassa konsertissa uskon tuovamme paljon näkemystä NYKYn soittamiseen, koska monet ensemblemme jäsenistä tuntevat kappaleet melko hyvin – heidän neuvonsa ovat todella käytännönläheisiä.
Lopulta kappaleiden tulkinta on kuitenkin jaettu. Työskentelemme yhdessä selvittääksemme mitä niissä tapahtuu, eikä lopputulos ole välttämättä mitä kumpikaan ensembleistä on soittanut aiemmin. On kiinnostavaa päästä kuulemaan, miten soundimme sopivat yhteen ja millaisia soittoratkaisuja yhdessä löydämme.
Mitä yleisö voi konsertilta odottaa?
Me olemme innoissamme ja toivon opiskelijoiden olevan myös. Konsertti on meille soittajille hieno mahdollisuus päästä oppimaan toisiltamme – toivon pystyvämme esittämään tämän yleisölle korkealla tasolla!